Fem unge vestjyder på togt med Danmark

Gæster i kø for at besøge skoleskibet Danmark i Esbjerg

Line Tækker Tarbensen fra Fovrfeld skal sammen med fire andre vestjyder på uddannelsestogt med Skoleskibet Danmark, der er blevet hovedrenoveret i Esbjerg

Line glæder sig til togtet med Danmark.

Line glæder sig til togtet med Danmark.

Hent hele artiklen som PDF her

SKIBSFART – Efter syv måneder i dok hos Esbjerg Shipyard A/S kom det gamle, hæderkronede skoleskib Danmark atter i sit rette element og fik vand under kølen.
Søndag den 26. januar havde MARTEC inviteret til Åbent Skib, en invitation rigtigt mange benyttede sig af. Der var konstant en flere hundrede meter lang kø langs kajen i de fire eftermiddagstimer, landgangene for og agter var sat.

Galionsfiguren på skoleskibet Danmark.

Den flotte agterstavn på Danmark.

Den omfattende renovering af skoleskibet løber op i et højere tocifret millionbeløb, som både den danske stat og mange fonde med tilknytning til Det Blå Danmark har bidraget til.
Hertil kommer mange støttebidrag til de kommende togter, hvor skibet først returnerer til dansk farvand i løbet af foråret 2021.
Under renoveringen har agterskibet været totalt ryddet, der er blandt andet udført både omfattende og udfordrende stålarbejder, for eksempel nittes stålplader sjældent i vore dage og nyt kalfatret og beget teak er lagt på hele agterdækket. Alene dét har taget godt 1500 timer at lægge og færdiggøre!

Nye instrumenter
Der er kommet nye kølerum, og kabys i rustfrit stål var også på ønskelisten. Både maskinrummet og ankerspillet har været adskilt, hospital og vaskeri er renoveret, lige som der både er trukket nye kabler og rør overalt. Der er desuden installeret nye navigationsinstrumenter.
Flere af eleverne på sidste års togt – 57 unge mænd og 23 ditto kvinder – har under renoveringen været indkvarteret i Esbjerg og været med i det praktiske arbejde med afrigning af mesanmasten og fremstilling af nyt tovværk til rigningen.

Galionsfiguren på skoleskibet Danmark.

Galionsfiguren på Skoleskibet Danmark.

Peder Emil Andersen fra Kolding påtog sig værtskabet for avisens udsendte, som dermed fik en speciel rundvisning, inden landgangen blev åbnet for publikum.
En guidet rundvisning som også omfattede nogle af navnene på de 219 forskelligt tovender og fald, som sidder opkvejlede langs skanseklædningen i både bagbord og styrbord side.
Peder Emil fortsætter på søen, idet han til sommer påmønstrer det store, norske, fuldriggede skoleskib Christian Radich.

Skal sove i hængekøjer
På det kommende togt, skibets 107. af slagsen, har Danmark plads til 80 elever, som sover i de traditionelle hængekøjer med en god halv meters afstand på banjerne.
Skibets faste 15-mands besætning nyder den luksus at have egne kamre på seks-otte kvadratmeter. Efter afsejling fra Esbjerg torsdag den 5. marts sættes kursen via Gran Canaria og de cap verdiske øer, mod Sct. Martin i Caribien med forventet ankomst den 14. april.

Skoleskibet Danmark. Foto: MARTEC

Her afmønstrer en stor del af eleverne, og et nyt togt med Line Tækker Tarbensen ombord starter den 25. april, denne gang gennem Panamakanalen, over Hawaii til Tokyo, som anløbes et par dage før OLs åbningsceremoni. Danmark bliver i Tokyo under hele Olympiaden, hvor skibet skal repræsentere Danmark ved flere sammenkomster ombord.
Efter OL påbegyndes et nyt togt, denne gang med Canada og USAs vestkyst som destinationer.

Med passatvinden hjem
Skibet overvintrer i USA, inden der sidst på vinteren 2021 returneres til Danmark via Panamakanalen og flere stop op langs USA’s østkyst, inden Nordatlanten og passatvinden bringer skibet tilbage igen.
De syv måneder i dokken i Esbjerg er kulminationen på tre års målrettet arbejde, med maskincheferne Søren Lyhne og Morten Bech Risum, begge fra Esbjerg, som koordinatorer sammen med overstyrmand Nikolas Poulsen.
Alle tre er selv tidligere elever på skoleskibet, og har gennem mere end 10 år været en del af skibets faste besætning.

Skoleskibet emmer af traditioner, her i form af det gamle ror.

Skoleskibet emmer af traditioner, her i form af det gamle ror.

Det var tydeligt, togtet havde været en ’once in a lifetime-oplevelse’ for eleverne, uniformen med logoet bæres med stolthed, og sammenholdet ombord bliver helt sikkert videreført under de unges kommende uddannelser i land, inden søen igen trækker til en arbejdsplads i Det Maritime Danmark – måske endda med et gensyn som besætning på Skoleskibet Danmark?

Tekst og foto:
Claus Brinch-Danielsen

Et hav af søfartsoplevelser venter forude

SKOLETOGT – Når Skoleskibet Danmark afsejler fra Esbjerg 5. marts, er ikke færre end fem af eleverne ombord fra Esbjerg-, Fanø- og Varde-området. Det drejer sig om én ung mand og fire ditto kvinder, som har udsigt til mange ugers oplevelser med blæst og søgang, inden skibet i slutningen af april anløber Skt. Martin i Caribien.

Højt at kravle... Stormasten venter på de nye kadetter.

Højt at kravle… Stormasten venter på de nye kadetter.

Efter en omfattende restaurering af verdens mindste fuldrigger, forlader skibet efter syv måneder Esbjerg Ship Yard den 5. marts for, at starte på et længerevarende togt, som bringer skib, besætning og skiftende hold af søfartselever til både de cap verdiske øer, Skt. Martin i Caribien, gennem Panamakanalen, via Hawaii til OL i Tokyo, for til sidst at komme til Vancouver i Canada, hvor der overvintres, inden den lange hjemtur atter bringer skibet til danske farvande i sommeren 2021.

Skal med til OL
Ombord vil befinde sig den faste 15-mands besætning og lige omkring 80 elever, fordelt på både unge mænd og unge kvinder, som siden optagelsesprøverne i september 2019 har forberedt sig på turen over Atlanterhavet og Stillehavet til Tokyo, hvor skoleskibet skal repræsentere Danmark under sommerens OL.
Herefter sættes kursen mod Vancouver, hvor tre af dem afmønstrer og flyver hjem, inden skibet vinteroplægges.
Inden skoleskibet forlod Esbjerg, lykkedes det Hjerting Posten at komme ombord og få et interview med én af de unge kvinder – Line Tækker Tarbensen fra Fovrfeld – som også har lovet, at sende rejsebreve og fotos fra turen hjem til avisen.
Lines interesse for Det Blå Danmark kom ret tilfældigt og impulsivt, da hun i 2018 gik på Team Danmarks elitelinje på Rybners i kraft af sine danmarks- og europaungdomsmesterskaber for Esbjerg Bordtennis Klub.
En dag kom en repræsentant fra Esbjerg Kommune og fortalte om det kommende Tall Ships Race og muligheden for at komme med ombord på et af de store sejlskibe.
Line blev udvalgt og deltog ombord på det norske skoleskib Christian Radich i sejladsen fra Sunderland til målhavn i Esbjerg.
I 2019 var Line så igen påmønstret samme skib, denne gang dog i hele sejladsen Aalborg, Frederikstad, Bergen, Aarhus.

Frederikshavn først
Inden påmønstringen i Caribien starter eleverne den 11. marts på MARTEC i Frederikshavn.
Her vil de få en grundlæggende introduktion til søfart, herunder brandkursus, søredning og materialelære.
Desuden vil der ikke mindst være rigtigt meget socialt, hvilket der bliver god brug for ombord, når de mange unge skal være på så begrænset plads, og der ikke er dækning på mobilen!
Apropos begrænset plads, så har de unge fået tilsendt en nøje specificeret udstyrsliste over, hvad der må medbringes af personlig beklædning som supplement til, hvad der udleveres ombord. Alt skal kunne være i det smalle skab på banjerne, hvor der unge både slapper af, skaffer, undervises og sover.

Fysikken på plads
Siden Line fik besked på, hun var udtaget til togtet, har den næsten dagligt stået på en til to timers løbetræning og løft på jern for, at få fysikken på plads til klatring i master og ræer. Forventningerne til togtet ser stor og omfatter både undervisningen på engelsk, de eksklusive omgivelser, at være mange unge tæt sammen, at der er en klar dagsorden for at tingene kan fungere, eventuelle uenigheder skal håndtere her og nu – og naturligvis, at Danmark er repræsentationsskib ved OL i Tokyo med forventeligt to receptioner dagligt – og opvask om natten!
Hjemme igen som ubefaren er Lines foreløbige planer at få yderligere et års praktisk sejltid for at blive befaren skibsassistent, måske bruge gymnasiets biologi og matematik på A-niveau til at læse marin biologi, men hvem ved, måske har sejlskibe til den tid fået yderligere tag i hende, og så ved man jo aldrig, hvad det kan bringe af nye oplevelser rundt i verden.

Rejsebreve fra Line

Line Tækker Tarbensen, som påmønstrer i Caribien og tager med på turen gennem Panamakanalen til Tokyo, har lovet at fortælle avisens læsere om sine oplevelser ombord via rejsebreve undervejs. Vi håber, hun fanger internettet!

Tekst og foto:
Claus Brinch-Danielsen

Relaterede artikler

Top