Helle og Allan rejser ud for at lære

Auraskolen får ofte hevet støttekroner til studieture hjem

Hent artiklen som PDF her

SKOLESAGER – Så har Auraskolen igen hevet EU-støttekroner hjem til et Erasmus-projekt. Denne gang cirka 565.000 kroner, fortæller en glad og stolt Lisbeth Kodahl Bank fra Esbjerg Kommune. Pengene skal gå til 36 lærere og pædagogers studierejser i EU.

Tur til Firenze
Pædagogerne Helle Maienborg Nielsen og Allan Weber Nissen, som arbejder som klassepædagoger og i SFOen ved Auraskolen Sønderris, har tidligere været afsted. De var i Firenze i det tidlige forår. På kurset var også to deltagere fra Spanien, to fra Estland – og to andre Aura-lærere fra Hjerting. Det var lige i starten af coronaudbruddet, så byen lignede ikke sig selv. Men de kan kun anbefale deres kolleger at rejse ud.
”Vi skulle lære om de fire k’er: Kommunikation, kollaboration, kritisk tænkning og kreativitet,” fortæller Allan.
”Hvilket netop er vores værdier,” tilføjer Helle.

Fik ikke besøgt skoler
Man skulle tro, de fik besøgt nogle skoler, men det gjorde de ikke.
”Vores italiensk-amerikanske lærer på kurset fortalte, at man er meget lukket omkring sine skoler. Sådan er Italien, meget anderledes end os,” fortæller Allan.
Men kurset var rigtig godt. De lærte om kultur i form af blandt andet gadekunst, de lærte om kommunikation ved at tale med tilfældige personer på gaden og en hel masse om kropssprog, som er vigtigere, end de fleste tror.

Ja til flere kurser
”Jeg vil absolut gerne på flere kurser,” fastslår han.
”Og bagefter kan man dele sin viden på dagskurser og på Erasmus-platformen,” fortæller Helle.

Erasmus

Erasmusprojektet er godkendt 1. juli 2020 med start den 1. december 2020 og løber frem til 1. december 2022.
Bevillingen er på 75.930 euro, svarende til cirka 567.000 kroner.
36 lærere og pædagoger fra skolens tre afdelinger skal deltage i et kursus i Europa og får et kompetenceløft med fokus på innovative tilgange til didaktik.
Innovative tilgange til didaktik, en forbedring af den nuværende undervisningspraksis, vil bidrage til styrkelse af elevernes læring og progression i tilegnelse af ’21st century skills’ med vægt på aktiv fremtidig deltagelse på et internationalt arbejdsmarked, forudses det.

Tekst og foto:
Finn Arne Hansen

Tekst:
Top