Charlotte Dam Jensen og Line Droob Fialla droppede de faste job som socialpædagoger og er ny flyvende med tøjbutikken Strike a Pose på nettet
Nogen slider sig gennem livet i det eller de job, de nu har og ser frem til at nyde livet, når pensionsdagen oprinder. Anderledes er det med socialpædagogerne Charlotte Dam Jensen og Line Droob Fialla, begge fra Hjerting.
De skiftede spor, åbnede tøjbutikken Strike a Pose på nettet på strikeapose.dk og har nu netop fået lager og salgslokaler på Håndværkervej i Sædding. Det har givet meget lange arbejdsdage, men de smiler om kap.
Først skal den halvgamle redaktør lige have forklaringen på det spøjse navn. Og med et grin forklarer de, at de såmænd bare er titlen på et ’gammelt’ Madonna-nummer. Ja ja, i de dage var redaktøren en wannabe-rocker i sort læderjakke i Aarhus og hørte Deep Purple, så det…
Men hvorfor blive iværksættere? Charlotte fortæller:
”Vi har kendt hinanden i 17 år, er begge socialpædagoger og har arbejdet i samme organisation.”
Forældre med tøjbutik
Line fortæller videre:
”Og så sad vi en sommeraften med vin i glasset og talte om at skifte spor. Charlotte var lidt slidt i sit job, og jeg havde personlige grunde, og vi syntes, vi knoklede for meget og fik for lidt for det.”
”Og vi arbejdede på døgninstitutioner med meget skiftende arbejdstider, det var en høj pris for familien,” tilføjer Charlotte.
Lines forældre havde i omkring 30 år drevet tøjbutikken Mark i Esbjerg, men både derfor – og på trods af det – valgte de at sælge tøj:
”Jeg havde forsvoret, at jeg skulle arbejde i en tøjforretning,” siger Line.
”Men jeg havde lavet en del reklamearbejde med tøj på Instagram, så jeg havde 20.000 følgere. Og jeg har en almindelig interesse for tøj. Det kunne vi jo lige så godt udnytte,” tilføjer Charlotte.
Og så kastede de sig ud i det, selv om ’alle’ advarede dem om, at venner ikke skulle drive forretning sammen.
”Vi vidste, vi var et godt match, og vi kender hinandens arbejdskapacitet og høje arbejdsmoral,” forklarer Line.
I starten havde de deltidsarbejde ved siden af, men 1. juli droppede de det. Med deres bedre halvdels fulde accept.
Laver selv det hele
I det første halve år har lageret været hos Charlotte, men det blev uholdbart. Og da de ikke lige har kunnet finde noget passende til en god husleje i Hjerting, blev det de nuværende lokaler, der tidligere har huset et stort vognmandsfirma. Her har de blandt andet selv fjernet gamle gulvtæpper fra et stort areal og lavet epoxygulve.
Undervejs har de lært sig selv at opbygge en webbutik og drive den, lave bogholderi, at tage på messer, forhandle med sælgere, pakke varer, tage imod returvarer og meget, meget mere. Arbejdstiden har været oppe i nærheden af 70 timer om ugen, men nu ser den ud til at stabilisere sig på 50. Og hen ad vejen kan det da godt ske, de skal have ansatte eller ungarbejdere, hvem ved?
Marketing koster dyrt
Spørger man dem om overraskelser, så kommer Charlotte med et bud:
”Det er udgifterne til marketing. Vi lægger mange penge hos Google. Hvis man tror, at tingene sælger sig selv, tager man fejl.”
Derfor er de også meget aktive på Instagram, og i lokalerne har de indrettet et lille ’filmstudie’, hvor især Charlotte laver videoer, så følgerne og kunderne kan se tøjet på en levende person.
Men det går kun én vej, den rigtige. Deres Black Friday-salg er for eksempel fire gange så stort som i 2019. Og deres kundekreds er meget bred. Og nogle varer er så populære, at de forhåndsbestilles. Det er en ny trend.
Og de nyder at være selvstændige.
Tekst og foto:
Finn Arne Hansen