Fyrskibet Horns rev skal renoveres for flere millioner

Horns rev 1 ligger lige overfor Maritimt Center på ’havneøen’ Esbjerg Strand. Det er åbent for gæster, gerne ved forudbestilling.

Flere burde besøge det spændende stykke træskibshistorie, der ligger til kaj på ’havneøen’ Esbjerg Strand. Her ligger Danmarks bedst bevarede fyrskib af træ

Hent den originale artikel fra avisen som PDF her

LOKALHISTORIE – Danmarks bedst bevarede fyrskib af træ, som foreningen bag Horns rev 1 kalder det skib, som nu ligger til kan på ’havneøen’ Esbjerg Strand, havde åbent skib i festugen, og som den tilflytter, som redaktøren er, skulle dette tilbud da udnyttes. Og fik her at vide, det skal renoveres for et ukendt millionbeløb, måske mellem 12 og 15 millioner kroner.
Motorfyrskibet Horns rev 1 fik navn efter dets sidste position på havet som fyrskib. Fyrskibet, det første motoriserede af slagsen, blev bygget i 1914 på Rasmus Møllers Værft i Faaborg, og var i drift fra 1915 og frem til 1988, kan man læse på wikipedia.dk. En af de otte frivillige, Jens Tobiasen, viste skibet frem. Han fortalte, at skibet ikke altid har set således ud, det er moderniseret og ombygget ad flere omgange.

Jens Tobiasen, en af de otte frivilligere skibsguider på Horns rev 1, fortæller her om trækspillet på dækket, der skulle holde fyrskibet på plads. Foto: Finn Arne Hansen, Hjerting Posten.

Jens Tobiasen, en af de otte frivilligere skibsguider, fortæller her om trækspillet på dækket, der skulle holde fyrskibet på plads.

Toilet til kaptajnen

Kaptajnen på Horns rev 1 havde et fint kvarter med sølvtøj og eget toilet. Foto: Finn Arne Hansen, Hjerting Posten

Kaptajnen havde et fint kvarter med sølvtøj og eget toilet på dækket.

Sjovt var det at få at vide, at kaptajnen havde sit eget toilet, mens resten af den otte mand store besætning måtte deles om det andet. Sådan var det. Han havde også sit eget kvarter med sølvtøj og fint porcelæn, viste det sig.

Kahyt på Horns rev, Foto: Finn Arne Hansen, Hjerting Posten.

Den øvrige besætnings soverum, der lignede noget fra 1960erne, var nu slet ikke så ringe endda. Man kan sove i noget lignende på et hotelskib i Stockholms skærgård.

Nervøs for miner


Motorrummet er spændende. Den største motor producerede strøm, da det ikke var muligt at få strøm fra fastlandet. Elektriciteten brugtes blandt andet til et slags ’trækspil’, der på dækket sammen med nogle store støddæmpere skulle holde skibet på plads på den rette plads.

Skibene udefra skulle jo kunne stole på, at fyrskibet lå korrekt placeret, når de kom sejlende og havde dårligt sigte. Desuden var der kraftige kompressorer.
Skibet var ikke beregnet på at sejle, men det har dog ror, en skrue, en svag motor og et styrhus.

Så under 2. Verdenskrig fik det listet sig ind til Esbjerg på grund af de mange miner.

Trivielt arbejde
I den anden ende af skibet er en udsigtspost, og i toppen af hovedmasten er lystønden.


Opgaverne ombord var af naturlige årsager lidt trivielle. Kokken skulle lave mad, og da der jo var masser af fisk i havet, stod menuen nok ofte på torsk, rødspætte eller andet godt. I kabyssen var der en radio, så man kunne høre Kalundborg på langbølge.

Maskinisten skulle passe motorerne, og i de to værksteder var der folk klar til ar reparere og vedligeholde mekanik og træværk. På skibet har foreningen indrettet et mødelokale.

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

 

Tekst:

Relaterede artikler

Top