Skoleledere på plads efter rokade – og klar til at se fremad

Ingen af dem havde ønsket det, men efter megen uro op til den omstridte rokade er de nye skoleledere nu i arbejdstøjet på kommunens to største skoler – Auraskolen og Bohrskolen.

”Der skal være mening i det – og mere arbejde på tværs”

AURASKOLEN – Kim Bondesen Nielsen er den nye skoleleder for Auraskolens afdelinger i Bryndum, Hjerting of Sønderris.

Han er 46 år gammel, født i Aarhus, men opvokset i Ansager, hvor faderen drev lægepraksis. Efter Grindsted Gymnasium var han otte måneder på idrætshøjskole i Vejle, hvor han fandt ud af, at han gerne ville arbejde med børn.

Det blev fulgt af et års arbejde i en børnehave i Ansager, inden han startede på lærerseminarium i Ribe i 1993. Derefter var han på forskellige skoler i og udenfor Ribe og leder af Farup Skole, inden der fulgte tre år som viceskoleleder på Bakkeskolen.

I 2012 blev han tilbudt jobbet som skoleleder i Darum.
”Børnehaven var luknings-
truet, så jeg satte mig sammen med forældrene, og vi fik lavet en fælles ledelse. Det blev til Darum Børneby, og efter to år blev projektet til en permanent ordning,” fortæller Kim Bondesen Nielsen.

Hvad vil du savne mest på din gamle skole?

”Den nærhed der var. Det med, at skolen helt indiskutabelt er en del af lokalsamfundet og nærkontakten til både forældre, børn og det omliggende samfund. Der var en masse ressourcer at trække på, som ikke ved første øjekast har med skolen at gøre, men man alligevel kan trække ind. Det er jo en anden situation her, og så er det jo altid nemmere at lave relativt hurtige forandringer på et lille sted,” påpeger Kim Bondesen Nielsen.

Hvad glæder du dig mest til her på din nye skole?

”Det er det samarbejde, jeg skal have med ledelses-
temaet. Jeg har et rigtig godt indtryk, vi er kommet godt fra start, vil det samme ting og har et fælles syn på tingene, som er meget ens. Jeg glæder mig til at komme i dybden med det, lære lokalsamfundet at kende og se, hvad det kan byde ind med i forhold til vores afdelinger.”

Bor på landejendom

Lokalområdet får næppe en tilflytter ud den nye skoleleder, der bor godt på en nedlagt landejendom ved Egebæk-Hviding med hele 450 kvm beboelse, inklusive et par lejligheder, der lejes ud til turister. Her bor han med konen Ditte, der er pædagogisk leder på Vitaskolen og de tre sammenbragte børn på 15, 17 og 19.

”Vi har både geder, høns, ænder, hunde og katte, men heldigvis ikke rotter mere… Og med en hektar er der jo også lidt græs, der skal slås, men det kan være en god meditativ øvelse,” fortæller Kim Bondesen Nielsen.

Bortset fra en sund sympati for Liverpool, er han med egne ord ’ en sportsidiot’, dels som AGF-fan, dels via egne bedrifter indenfor bl.a. basket, håndbold og fodbold.

”Jeg kan godt tæve drengene i fodbold, hvis det skal være – eller i hvert fald være med. Og så er jeg f.eks. primus motor for en ny basketklub i Hviding sammen med min søn.”

Hvad er planen – hvad sker der ske fremadrettet på skolen?

”Det er vigtigt for mig i min ledelse, at ting skal give mening. At vi er dialogbaseret – vi arbejder med mennesker og for at få de perspektiver frem, skal vi tale sammen. Beslutninger skal tages på et ordentligt grundlag, og de ting, vi gør, skal være meningsfyldte,” fastslår Kim Bondesen Nielsen.

”Lige nu har vi snakket meget om at lave ting på tværs mellem skolerne. Det vil vi dyrke lidt mere.”

Hvad er en god skole for dig?

”Det er en skole, hvor børnene lærer noget og trives. Hvor vi har et motiveret personale, som gør en forskel for børnene. Vi skal arbejde med inddragelse, så vi får alle de gode ideer fra lærerern til at blive til virkelighed – også på tværs af skolerne. Det optager mig rigtig meget.

Hvad hedder skolen, vi sidder på lige nu…?

”Den hedder Hjerting Aura-skolen – eller det tror jeg. Jeg kommer faktisk lidt i tvivl nu…”

 

”Måske lidt mere toning i den almene undervisning”

 

BOHRSKOLEN – Ole Lerke er den nye skoleleder for Bohrskolens afdelinger i Fourfeld, Ådalen og Vitaskolen, der sammenlagt er kommunens største skole.

Han er 54 år gammel, født og opvokset i Skjern, men kom til Esbjerg i 1982 for at starte på lærerseminariet. Efter endt uddannelse i 1986 var han lærer på daværende Blåbjergskolen indtil 2003, hvor han rykkede til Skads Skole som viceskoleleder.

I 2009 blev han afdelingsleder ved UU – Ungdommens Uddannelsesvejledning, en kommunal institution, der vejleder de ældste folkeskoleelever – og i 2011 kom han til Gørding Skole, først som vice- og siden skoleleder.

I 2015 blev han skoleleder på den nye Fortuna distriktsskole.

Hvad vil du savne mest på din gamle skole?

”Jeg synes faktisk, at vi var nået rigtig langt med at lave en rigtig god skole. På de to et halvt år var der kommet et flow i tingene, for det var jo helt nyt med en distriktsskole. Så nu skal jeg lige starte forfra med at lære en ny organisation at kende. Der var gode mennesker på Fortuna og nogle spændende projekter,” fortæller Ole Lerke.

Løb passer med jobbet

Hvad glæder du dig mest til her?

”For det første glæder jeg mig p.t. meget til lige at lære skolen at kende. Hvad er det for en skole og et ledelsesteam, jeg er kommet til? Jeg skal jo primært arbejde med det som leder af ledere. De første indtryk er meget positive, og der er jo kommet nogle nye ledere ind sammen med mig – det giver lidt ekstra dynamik i gruppen.”

Ole Lerke bor alene i en lejlighed Kongensgade, er fraskilt, har en kæreste og to voksne døtre. I fritiden dyrker han lidt motion, primært løb.

”Det er sådan en dejlig fleksibel motion – arbejde fylder jo meget, så det er svært at være del af en holdsport. Jeg har løbet langt, da jeg var yngre, men i dag er det fem til syv km for at holde mig i form,” fortæller Ole Lerke, der også holder meget at læse.

Der ryger en del faglitteratur om ledelse, hvor han er i gang med en ’Stifinder’ lederuddannelse. Den er stiftet på baggrund af erfaringerne med ’Guldfireren’ indenfor roning i samarbejde med bl.a. Lego, Novo, Jyske Bank m.fl.

”Jeg skal f.eks. fire dage på internat ved Kolding sammen med nogle jægersoldater. Det er ikke et ’kanindræber-kursus’, men vi simulerer teamarbejde og fokuserer på de tre niveauer: Personligt lederskab, familie og arbejde – tingene skal hænge sammen for at lykkes,” forklarer Ole Lerke.

Ud over egen verden

”Det er en lidt alternativ lederuddannelse, men noget af det bedste, jeg har været på. Jeg møder folk fra erhvervslivet og ser lidt ud over den verden, vi ellers går i.”

Hvad er planen – hvad skal der ske fremadrettet her?

”Vi har et rigtigt godt udgangspunkt med tre velfungerende afdelinger, og på prøvefagene har Bohrskolen det næsthøjeste snit i kommunen, kun overgået af en privatskole i Ribe.

På de almene linjer kunne jeg godt tænke mig at løfte niveauet lidt med en vis toning, selvom vi er på den almene linje. Måske en dag om ugen med lidt mere specialisering, som eleverne også er interesserede i. Og så er det vigtigt for mig, at vi har en Bohr-kultur, en paraply, et fælles sprog og en vision om det, vi gerne vil. Måden, vi gør det på, kan så være forskellig med lokalt albuerum til at gøre det, der passer bedst til elever, lærere og forældregrupper.”

Hvad er en god skole for dig?

”En skole, hvor man oplever glade elever, der har lyst til at lære. Et sted, hvor man kan fornemme, at
der sker noget,” siger Ole Lerke.

Hvad hedder skolen, vi sidder på lige nu…?

”Fourfeldskolen Bohr!”

Tekst:

Relaterede artikler

Top