MARINECENTER – Havneøen mellem De hvide mænd og Esbjergs industrihavn er en realitet. En mægtig vold mod havet, sluseporte, en yderhavn til store skibe og en mere beskyttet inderhavn med flydende broer, der kan følge tidevandet op og ned, er en realitet. De første sejlere er flyttet ind i den ny lystbådehavn i det inderste bassin. Nu mangler så ’kun’ alt det andet: Mødelokaler til de havnerelaterede foreninger, cafeer, restauranter og meget mere.
I den anledning har Esbjerg Kommune besluttet sig for at udskrive en arkitektkonkurrence om det område, den har besluttet sig for at kalde Maritimt Center ved Esbjerg Strand, og som i alt forventes at komme til at koste 49,7 millioner kroner. Men det bliver kun til noget, hvis interesserede investorer melder sig på banen, erfarer Hjerting Posten.
Brugerne inddraget
”Hele projektet hviler på den forudsætning, at jorden på Havneøen bliver solgt, lige som det skete med Semco-grunden og de andre nye arealer på Esbjerg Havn”, bekræfter Søren Heide Lambertsen (S), formand for Teknik & Byggeudvalget i Esbjerg Kommune.
”Jeg tror slet ikke, at det bliver noget problem”, tilføjer han.
Forud for den kommende arkitektkonkurrence har dykkerklubber, Esbjerg Søsport, roklubber, Havneskolen, Fiskeri- og Søfartsmuseet samt andre nuværende og kommende brugere siden 2016 været med i processen og har blandt andet diskuteret omfang og indhold i projektet samt ønsker til rum, værkstedsfaciliteter med mere.
Sammen med repræsentanter for kommunen har brugergruppen været på studietur til blandt andet Aarhus Internationale Sejlsportscenter for at hente inspiration.
11 mio. kr. er bjærget
Det forventede projekt har en samlet anlægsøkonomi på 49,7 mio. kr. Esbjerg Kommune har modtaget tilsagn fra fonde på 11 mio. kr. i tilskud.
Hovedbygningen forventes at indeholde blandt andet klub- og fællesfaciliteter, undervisningslokaler, bådhaller, værkstedshal, faciliteter for lystbådssejlere, offentlige toiletter og forskellige depotfaciliteter. Der vil blive lavet et sideløbende projekt for vand- og kajaktiviteter.
Det forventes, at byggeriet starter i slutningen af 2020, og at Maritimt Center står færdigt i slutningen af 2021 eller i starten af 2022.
Tekst og foto: Finn Arne Hansen
”For tidligt at flytte” mener en sejler
HAVNELIV – Havneøen, der skal rumme den ny lystbådehavn og de mægtige ydervolde mod Vadehavet, er allerede lidt af en turistmagnet.
Denne blæsende og grå søndag, da Hjerting Posten er på visit for at lodde stemningen, kører rigtigt mange bilister nysgerrigt frem og tilbage ved havnekajen for at se det store anlæg. Men i selve havnebassinet er der ikke mange både.
Sejler Jesper Dalgas fra Esbjerg, der er ved at gøre sin båd klar sammen med en makker, ønsker ikke at blive fotograferet, men han har sin klare mening :
”Det blæser som bare pokker herude. Det gør det ikke i den gamle lystbådehavn. Vi skulle ikke have være herude endnu. Det hele skulle have været lavet færdig, og borgmesteren skulle have været her og klippet snoren ved en stor åbningshøjtidelighed”, siger Jesper Dalgas.
”Det er først for at par dage siden, vi har fået vand og strøm, og vi må kun komme her i weekenden og fredag aften, når arbejdet er indstillet. Og der er ikke så meget som en toiletbygning”, siger han og peger mod det store, øde område, der skal rumme kulturhus, mødelokaler, cafeer, restauranter, toilet- og badefaciliteter med meget mere.
Drømmer om liv for børn og voksne i havnen
MARINECENTER – Der er kaffe på kanden og snolder i slikskålen på spisebordet i Hanne og Poul Munksgaards 40 fods Bianca Cruiser i den ny lystbådehavn i Esbjerg.
De er nogle af de første, der har flyttet hertil, så det er småt med naboer her på yderste mole i den nye inderhavn.
Deres lille motorbåd ligger også her. De må kun være i området, når der ikke arbejdes med store entreprenørmaskiner på Havneøen, så det begrænser sig til fredage efter fyraften samt lørdage og søndage.
Og faciliteter er der stort set ingen af. Vand og strøm er der dog kommet for ganske nylig. Men de er optimister og ser fremad.
”Vi må tage det, som det kommer, vi bestemmer jo ikke over kommunen”, siger Poul Munksgaard og trækker på skuldrene.
”Vi har glædet os til det, og vi ser frem til at få caféer, stier, grønne områder og afskærmede steder i havnen, hvor vores børnebørn kan ro rundt i kajakker”, tilføjer Hanne Munksgaard med et smil.
Nye ansigter på vej
”Jeg ærgrer mig kun over, at det ikke blev anlagt for 20 år siden. Så havde jeg kun været 46 år og kunne have haft glæde af det i flere år”, siger Poul Munksgaard. Han forsikrer dog, at han ikke har planer om af stile skipper-træskoene lige med det første.
De ved ikke, hvor mange sejlere, der har booket en plads, men de regner med at se en del nye ansigter:
”Jeg har hørt, at der skulle komme omkring 50 nye sejlere. Det rygtes jo vidt omkring, at der kommer den her ny lystbådehavn”, siger Poul Munksgaard.
At Esbjerg med en presset økonomi investerer så kraftigt, generer ikke Hanne Munksgaard:
”Esbjerg er trods alt landets femtestørste by”, siger hun.
Ville helst have husbåd
Parret, der i 27 år har været vilde med at stå til søs, ville egentlig helst bo i en husbåd i havnen, men det må man ikke.
Da de også har udlevet drømmen om at sejle til Caribien og hjem igen med stop på blandt andet Madeira, går planerne lige nu i retning af at sælge deres Bianca og erstatte den med en motorbåd.
Drømmen er en Atlantic Adventure 780 med en Suzuki-motor på 200 eller 225 hk. Men køberne til store, dyre sejlbåde står ikke i kø.
”Den er sat til salg, men det kan jo ende med, at vi bliver nødt til at bruge en mægler med internationale kontakter. Men sådan en skal jo have et klækkeligt gebyr”, funderer Poul Munksgaard.