’Hjørdis’ holder den store plæne

Michael Braa Nielsen, datteren Marie, fru Jane og hunden Herbert med familiens nyeste medlem, robotten ’Hjørdis’.

 

LIVSKVALITET – Baghaven ligner noget fra et haveblad, men parret Jane og Michael Braa Nielsen i Sjelborg har rigelig andet at lave end havearbejde. Derfor købte de en stor robotplæneklipper til de kæmpestore græsplæner ved den nybyggede villa på en 3.600 kvm stor grund.

Så nu er ’Hjørdis’ – opkaldt efter det store H på Husqvarna-robotten – blevet et højt elsket medlem af familien.

”Vi købte den for at lette hverdagen, for det tager jo et par timer hver gang at sidde på havetraktoren. Det giver os bare en frihed – f.eks. at komme hjem fra ferie til en trimmet og flot plæne,” fortæller Jane Braa Nielsen.

’Hjørdis’ kører selv hjem til dokken, når hun trænger til en tår strøm.

Mere livskvalitet

”Vi vil gerne bruge tiden på noget andet, så det er et uundværligt stykke værktøj, vi har fået – det er simpelthen livskvalitet. Og ydermere så har vi jo Tonny fra Esbjerg Park- & Havemaskiner, som giver os god service, hvis der bare er det mindste med den.”

Lever Hjørdis op til jeres forventninger?

”Absolut. Vi vil simpelthen ikke undvære hende nu. Det er da en forholdsvis stor investering på godt 30.000 kr. inklusive installation. Men så er det også den største model, som vi fik anbefalet til haven her, og vi har heller ikke rørt en finger selv med installationen,” siger Michael Braa Nielsen.

Eftersom huset er nybygget, kunne der tages højde for en robotplæneklipper fra første skitser for haven. Den er delt op i flere store sektioner med græsplæne, men de er allesammen forbundne, så Hjørdis kan køre mellem de enkelte afdelinger. Havearkitekten blev simpelthen bedt om at lave det sammenhængende, så Hjørdis kan klare arbejdet helt selv – også når hun er alene hjemme.

Indbygget alarm

Maskinen har i øvrigt indbygget alarm, og hyler op med en kraftig tone, hvis nogen prøver at løfte den værk.

”Vi styrer den med en app på mobilen, og har sat arbejdsintervallet fra kl. 8 til 22 hver dag. Så kører Hjørdis selv ud og hjem igen, når hun trænger til en opladning. App’en fungerer fra hele verden, hvor der er netforbindelse og giver også en alarm, hvis robotten sidder fast et sted,” forklarer Jane.

Hun kan kun komme i tanke om én ulempe.

”Hunden var ikke bange, men det tog tre dage for hestene, inden de turde komme op til leddet igen – de troede, det var et rovdyr, der kom. De var skrækslagne, og Hjørdis kom frem igen her i foråret, skulle de lige vænne sig til hende igen. Men ellers er der kun fordele. Vi kommer aldrig til at slå græs igen, og jeg vil klart anbefale en robot til andre.”

Naboen fik også smag for at få en robotplæneklipper, da han så den i aktion.

’Naboeffekten’ viste sig hurtigt i Sjelborg

NABOHJÆLP – Naboen blev hurtigt interesseret, da en robot begyndte at tygge sig gennem græsset hos Jane og Michael Braa Nielsen i Sjelborg (se artikel overfor). På nabomatriklen er der også et kæmpe græs-
areal, som er endnu mere regulært i formen og velegnet til en robot.

Så naboerne bad leverandøren om at kigge over på den anden side af hækken og sælge endnu en robot.

Forhandlere fortæller, at de ofte oplever denne ’naboeffekt’, hvor robotplæneklippere breder sig som ringe i vandet i kvarteret, når først naboerne får syn for sagen.

Haverobotter er endnu ikke så udbredt her på egnen som f.eks. i Nordsjælland, men hvis naboen er glad for sin, kan interessen hurtigt sprede sig.

I princippet kan man også dele en robotplæneklipper med sin nabo, hvis ellers den tyverisikring, der er indbygget i de fleste modeller, tillader flere basestationer. Dermed kan man også lave en ekstra base og en ekstra installation i f.eks. sommerhuset, hvis robotten skal med på ’ferie’.

Naboen i Sjelborg ønskede ikke at optræde i artiklen her, men ville gerne vise sin robot frem og fortælle om erfaringerne. Også på denne side af hækken er der stor tilfredshed med maskinen – og hunden er tydeligvis meget interesseret, når robotten ruller ud.

Menneskehedens største og bedste fremskridt siden hjulet!

KOMMENTAR – Dem der siger, man ikke kan købe sig til lykke, har aldrig ejet en robotplæneklipper.

Personligt er det en af de bedste investeringer i livskvalitet, jeg nogensinde har foretaget, for man undgår den normale fælde ved nyt ’legetøj’: At glemme, der ikke følger tid mere tid med i købet…

Det gør der lige netop med en robotplæneklipper, for den frigør tid til noget sjovere. Hvad enten det så er rosenbed, hængekøje, kajak, gamle motorcykler
eller hvad der nu er lykken for dig.

For mig var valget en ’no brainer’ i et ret sjældent anfald af realisme, da jeg stod midt på min ’nye’ græsplæne for ti år siden: Det overkommer jeg aldrig i en travl hverdag! Alternativet var en havetraktor – en drøm for en dreng fra landet – men den koster jo også tid.

Løsningen blev familiens bedste ven ’Robert’, en Robomow RL 1000 til omkring 14.000 kr. med det hele. Siden er der kommet meget smartere modeller med wifi-styring og anden stads, men Robert tygger uforstyrret videre.

Det er ikke hans skyld, at plænen ikke er for køn, og han har kun kostet nye knive i ny og næ samt et nyt batteri efter imponerende otte år.

Slet ingen ulemper? Tjoe – ingen
i familien har nogensinde sådan rigtig prøvet at slå græs her på matriklen, så man må lære sine børn om arbejdets glæder på anden vis…

 

Tekst:

Relaterede artikler

Der er lukket for kommentarer.

Top