Hjerting Kirke får en Hjertingkane som nyt kirkeskib

En modelskibs­bygger er gået i gang med at bygge en hjertingkane, der skal hænge som kirkeskib i Hjerting Kirke. Dermed får kirken endnu mere lokalhistorie ind i kirken

Hent artiklen som PDF her

KIRKELIV – Hjerting Kirke får endnu et kirkeskib. I forvejen hænger der en model af en traditionel Esbjergkutter i våbenhuset. Nu kommer der til at hænge en model af den traditionelle Hjertingkane overfor fiskekutteren.
Det er menighedsrådsmedlem Annemarie Lund Ovesen, som i forbindelse med kirkens 25-års jubilæum i 2017 fik idéen til, at kirken skulle have endnu et kirkeskib – og at det skulle være en Hjertingkane.
”Jeg havde læst om kanerne, og jeg synes, at det er lokal historie, som er knyttet til kirken. Vi havde i forvejen fiskekutteren, og så syntes jeg, at vi burde have en Hjertingkane,” siger hun.

 Annemarie Ovesen. Det er usædvanligt, at kirkeskibe hænger i våbenhuset, som det gør i Hjerting Kirke. Men det passer fint til Hjerting Kirke, mener Annemarie Lund Ovesen. Hun glæder sig til, at modelskibet af hjertingkanen vil få plads overfor Esbjergkutteren, som hænger der i forvejen.


Annemarie Ovesen. Det er usædvanligt, at kirkeskibe hænger i våbenhuset, som det gør i Hjerting Kirke. Men det passer fint til Hjerting Kirke, mener Annemarie Lund Ovesen. Hun glæder sig til, at modelskibet af hjertingkanen vil få plads overfor Esbjergkutteren, som hænger der i forvejen.

De lokale fiskere i Hjerting begyndte at bygge Hjertingkaner i slutningen af 1800-tallet. Det særlige ved Hjertingkanen er, at den er fladbundet, har høje sider, skydende stævn og kan føres med sejl. Dermed er den god til at sejle i Vadehavets lave vande. Den blev brugt som landgangsbåd for fiskekutterne, ligesom den blev brugt til mindre sejladser i Ho Bugt.
For Annemarie Lund Ovesen er det oplagt at føre den historie med ind i kirken. Hun oplever stadig, når hun taler med ældre mennesker fra Hjerting, at de fortæller om, hvordan hjertingkaner var en del af det daglige liv. Og den idé var resten af menighedsrådet med på. Annemarie Lund Ovesen og sognepræst Arne Mårup tog kontakt til Hjerting Kanelaug.
Kim Madsen er tidligere medlem af Hjerting Kanelaug. Kanelauget kom ikke i mål med projektet, som har ligget stille i et par år. Nu har Kim Madsen fundet en modelskibsbygger, som gerne vil bygge skibet. Faktisk har han taget det som en ære at blive spurgt.
Modelskibsbyggeren er indtil videre anonym, men Kim Madsen afslører, at han har lokal tilknytning og indgående kendskab til hjertingkanerne gennem generationer. Han bor dog ikke i Hjerting.
Planen er, at han bygger modelskibet i løbet af sommeren, så den er færdig i sensommeren eller først på efteråret.
”Det glæder jeg mig helt vildt til. Jeg synes, det bliver så fint,” siger Annemarie Lund Ovesen.
Til den tid vil Hjerting Kirke afsløre kirkeskibet ved et lille arrangement – formentlig i forbindelse med en gudstjeneste.
Oprindeligt blev mange af de kirkeskibe, som hænger rundt omkring i de danske kirker, doneret af skippere. Derfor har Kim Madsen også forsøgt at finde en donor af model-skibet af hjertingkanen. Det ser ud til at lykkes. Han er i dialog med en giver, men også denne er endnu anonym.

Tekst og foto: Katrine Friisberg

Hjertingkane

Hjertingkane. Foto: Hjerting Kanelaug.

Hjertingkane. Foto: Hjerting Kanelaug.

Hjertingkanerne er stadig i brug. Især fordi Hjerting Kanelaug gør en del ud af at bevare kulturhistorien og stadig bygger nye kaner.
Kirkeskibe i Danmark:
Der findes kirkeskibe i cirka halvdelen af de danske kirker
Danmarks ældste kirkeskib hænger i Ho Kirke og er fra cirka 1600 – 1610
På Fanø har kirkeskibe især været populære. Med sine 14 kirkeskibe har Sønderho Kirke rekorden i antallet af kirkeskibe i Danmark, mens Nordby Kirke ligger nummer to med ni registrerede kirkeskibe

Tekst:

Relaterede artikler

Top