Merete er den ny skipper på Fiskeri- og Søfartsmuseet

Merete Jankowski har genrejst et nedbrændt kunstakademi og indsamlet 100 millioner sponsor­kroner. Nu skal hun styre Fimus i mål med millionudvidelsen

Hent hele artiklen som PDF her

KULTURHISTORIE – En målrettet og effektiv opgaveløser med kommerciel forståelse. Den beskrivelse er nok ikke helt ved siden af, når man skal fortælle om den ny direktør for Fiskeri- og Søfartsmuseet, kunsthistoriker Merete Jankowski, der snart flytter med sin hustru fra København til Esbjerg-området eller Fanø. Det skal i hvert fald være i cykleafstand af arbejdspladsen.
Redaktionens udsendte mødte ’skipperen’ for det hele på hendes første dag på museet – og indtog chefkontoret på tredje sal først. Hun skulle lige afslutte et møde med de videnskabelige medarbejdere inden.

Vi fik den ny museumsdirektør i ’nettet’ i hendes eget kontor, da hun trådte ind ad døren. Hun havde ikke set det før.

”Goddag. Nå, er det sådan, mit kontor ser ud,” grinede hun og kikkede rundt. Og så kunne redaktøren spørge løs.
Hendes forhistorie er usædvanlig. Hun er barn af en fjersynsreparatør og en skolesekretær i Fredericia, men alligevel endte hun som den første i familien med at blive akademiker, magister i kunsthistorie på Københavns Universitet.
”På universitet kom jeg til et helt anderledes sted, end jeg var vant til. Jeg var nok den eneste på årgangen, der ikke kom fra et hjem med klaver,” fortæller hun.

Gik sine egne veje
Da hun skulle skrive magisterkonferens, gik hun da også sine egne veje og skrev om samarbejdet mellem kunsten og det private erhvervsliv i stedet for et typisk kunsthistorisk emne.
”Jeg syntes, man i kunstens verden var dårlige til at fortælle om, hvad kunsten kan, både når det gælder æstetik og præsentation. Hvad kan man bruge fra kunsthistorien i erhvervslivet? Det undersøgte jeg.”
Sådan en profil fik Slots- og Kulturstyrelsen til at sige ’haps’.
”Jeg skulle ’sælge’ dansk kunst og kultur til udlandet. Men jeg kom også til at lave meget andet: Jeg lærte at skrive taler – på den hårde måde med masser af overstregninger. Jeg svarede på paragraf 18-spørgsmål og meget, meget andet,” fortæller hun.

Akademiet brændte
I 2009 blev hun rektor på Det Fynske Kunstakademi, da hun havde lyst til at udvikle sig som leder. Der gik 14 dage, så brændte akademiet i Brandts Klædefabrik.
”Der fik jeg et crash-kursus i kriseledelse. Jeg skulle pludselig lede et stort byggeprojekt og få en undervisningsinstitution med 75 meget forskellige studerende og otte medarbejdere til at fungere.”
Efter fire år savnede hun det at lave noget for et publikum og blev leder af Overgaden på Christianshavn i København. Det er en slags rugekasse for samtidskunst. Her begyndte hun at bokse, blev censor, konsulent for diverse fonde, skribent og fik bestyrelsesposter, blandt andet i en socialdemokratisk kulturtænketank.
Nu gælder det Fimus.
”Jeg skal sørge for bred, national synlighed, tiltrække publikum og stå for den planlagte udvidelse. Det kræver penge, ja. Men jeg har da indsamlet de første 100 millioner kroner før – og fået genopført et kunstakademi,” slutter hun med et overbevisende smil.

Blå bog Merete Jankowski

Født den 16. marts 1978, opvokset i Fredericia, forældrene, en fjersynstekniker og en skolesekretær, er fra Aabenraa og Slesvig, deraf faderens tyske efternavn. Hun er gift med arkitekt Natasja Jankowski. Ingen børn. Fritidsinteresser: Boksning og friluftsliv
Mag. art i kunsthistorie, Københavns Universitet (KU)
2012-2020: Leder af Overgaden, Institut for Samtidskunst, København
2009-2012: Rektor for Det Fynske Kunstakademi
2005-2009: Kurator (kunstfaglig medarbejder), Kunststyrelsens Billedkunstcenter
2005-2008: Ekstern lektor, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, KU

Tekst og foto: Finn Arne Hansen

Tekst:

Relaterede artikler

Top