Selv om badehotellet har fået lønkompensation, kommer der i år til at mangle 10 millioner kroner i omsætning
Hent hele artiklen som PDF her
RESTAURANTLIV – Køkkenchef Søren Pilegaard og hotelchef Mie Hyttel er i gang med at blive videofilmet på Ship Inns terrasse, da Hjerting Posten kommer på besøg for at snakke coronakrise og genåbning af hotellet og restauranterne. Det er Susy Grundahl, der har fået tjansen med at lave videofilm til badehotellets kanaler på de sociale medier, og hun er ved at være færdig med dagens video.
”I starten filmede vi selv vores takeaway-videoer, men det blev lidt af det samme hele tiden, og vi kunne se, at interessen faldt. Så nu prøver vi med noget mere professionelt,” fortæller Mie Hyttel, der har travlt med at planlægge genåbning.
”Vi venter på de præcise retningslinjer, men vi har en vision Åbn Hjerting Badehotel På Syv Dage i op til fem forskellige udgaver.”
Der er dog ikke så meget at grine af. Langt de fleste af de omkring 70 ansatte har været sendt hjem med lønkompensation, og selv med 1,7 millioner kroner i kompensation redder det ikke meget. Mere om det senere.
Oliefolk i karantæne
Da ferielejlighederne har eget køkken, har de været fuldt booket af oliefolk og forretningsfolk, så det har dog krævet en smule personale.
”Oliefolkene skal være i karantæne i 14 dage, inden de får lov at tage tilbage til platformene, og det kan de være her,” fortæller Mie Hyttel.
Ingen af de hotelansatte har heldigvis fundet andet arbejde, så alle dirrer for at komme i gang igen.
I starten var også de ni elever sendt hjem, men det viste sig, at elever gerne må arbejde, selv om man får kompensation, så de kom tilbage og har ydet en værdifuld indsats med at male, luge ukrudt og meget mere.
I nedlukningstiden er der også lavet ændringer på hotellet. Rygerrummet i Ship Inn er nedlagt, og de glasvægge, der omkransede rummet, er nu i rengjort stand sat op i spiseafdelingen, så de gæster, der sidder med ryggen til baren, nu er skærmet af væggen. Den løsning er Mie Hyttel godt tilfreds med.
”Det er rart for folk at have en væg bag sig,” siger hun.
I receptionen er der så småt ved at blive travlt igen. Regeringens forsigtige genåbning af hotel- og restaurationsbranchen har hurtigt fået folk til at ringe med forespørgsler.
Tak til de lokale
I køkkenet har Søren Pilegaard nu fået travlt med dagens takeaway-anretninger sammen med to kolleger. Og det har virkelig været en solskinshistorie, fortæller hotelchefen med et stort smil.
”Det startede med, at vi havde et stort varelager, vi skulle have brugt, så Søren og jeg gik i gang. Og jeg kan kun sige af hjertet tak til alle i Hjerting og omegn for den kæmpeopbakning, vi har fået. Selv fra Varde fik vi bestillinger. Det har virkelig gjort en forskel. Vi måtte hurtigt til at købe nye varer, og på den travleste dag var vi helt oppe på 200 portioner, da vi fik hjælp af eleverne,” siger hun.
Mangler 10 millioner
Kompensationsordningerne har også været en stor hjælp.
”Vi føler os overordentligt privilegerede ved at leve i et land med hjælpepakker. Og vi står til at få en god sommer nu, det er jeg sikker på. Omsætningen var nede med 85 procent i april, og regner vi hele året med, kommer vi nok til at mangle 10 millioner kroner i omsætning. Men vi er unge mennesker og har mange år til at dække det store hul. Jeg har derimod meget ondt af den lidt ældre generation, der kan se deres livsværk gå ned. De kan ikke nå det,” siger Mie Hyttel.
Personligt set har det for både Søren og Mies familier været et utroligt forår. Mie flyttede ind på hotellet for at kunne tage imod tidligere gæster, og deres sammenlagt fire børn har også været meget på hotellet og spist sammen tre gange om dagen med deres forældre.
”Om fem år vil det det her forår stå som noget helt særligt for dem. Tænk at have et helt hotel at løbe rundt og lege i uden at forstyrre nogen som helst. Det har været en helt anderledes ferie,” smiler Mette Hyttel.
Tekst og foto:
Finn Arne Hansen