Høje ambitioner for ny mountainbike park ved Ådalen

Hele artiklen i PDF-format

TERRÆNBANE – Bikepark Ådalen bliver navnet på en helt ny og meget ambitiøs mountainbike park, som efter planen skal indvies om et års tid.

I al stilhed har en gruppe frivillige fra foreningen MTB Esbjerg arbejdet med projektet i et par år, og der er lavet et meget seriøst forarbejde. Den nye bikepark får hjemme ved ’Alpe d’Ådalen’ ved den store kælkebakke, som projektmagerne i oplægget kalder ’Energimetropolens naturlige legeplads.’

Aadalen Map Sort-01

Det sorte spor – her markeret med hvidt – bliver den største bane, og begge spor udnytter det kuperede terræn ved kælkebakken. (Illustration: Simon Dibbern)

Området byder på masser af højdemeter og terrænmæssige udfordringer, ligesom der skal anlægges række ekstra forhindringer og aktiviteter, der sætter køre- og balanceevner på prøve og får ekstra sved frem på panden.

 

Plads til alle

Ideen til anlægget kommer fra Jan Slot i Guldager, mens sporene er udviklet og tegnet op af Simon Dibbern og Jens Dyhl Johansen fra MTB Esbjerg, der nu kan mønstre over 100 medlemmer. Den startede som en Facebook-gruppe og blev til en rigtig forening for trekvart år siden, hvor Jan Slot indvilgede i at blive formand.

Flemming Mathiesen, SGI Fitness & Motion (t.v.), initativtager Jan Slot og Lars Hørlyck Sørensen (t.h), MTB Esbjerg og Multiatleterne glæder sig til Bikepark Ådalen næste år.

Flemming Mathiesen, SGI Fitness & Motion (t.v.), initativtager Jan Slot og Lars Hørlyck Sørensen (t.h), MTB Esbjerg og Multiatleterne glæder sig til Bikepark Ådalen næste år.

”Et par gutter spurgte, om vi ikke skulle lave gruppen til en rigtig forening. Men jeg var ikke så meget for det, for jeg vidste, hvad det indebar at starte en forening op,” fortæller Jan Slot, som i sin tid var initiativtager til SGI Fitness og Motion.

Fra foreningens side er der også lagt et stort arbejde i at lægge de to baner med størst muligt hensyn til naturen og de øvrige brugere af området.
”Nogen tror jo, at vi så skal fylde det hele, men MTB-sporene bliver fuldstændig adskilt fra de gående. Man behøver ikke være bange for at blive kørt ned, når man går herude,” understreger Jan Slot.

Det blå spor (Illustration: Simon Dibbern)

Det blå spor (Illustration: Simon Dibbern)

MTB Esbjerg har tegnet to spor, dels et blåt spor til træning og begyndere, dels et sort spor (se illustrationer herover og øverst), som er en slags ’sort piste’ til de mere øvede og til konkurrence. Rundt på sporet opbygges så f.eks. forhøjede sving (berms), høje kanter (drops), skarpe opadgående sving (switchback) og en slags pukkelpister (pump tracks).

Som navnene antyder, stammer mountainbike sporten fra USA, men Bikepark Ådalen får en meget dansk og social profil. Initiativtagerne lægger vægt på centret som et socialt samlingspunkt med plads til alle, og de nye stier og faciliteter som f.eks. bålhus bliver offentligt tilgængelige.

”Det kan jo være, at dem der f.eks. går med hunde i området har lyst til at komme og få en pølse med os og se, hvad vi laver. Vi ser jo gerne, at dem, der bruger anlægget, bliver medlem hos os. Det koster kun 200 kr. om året, og vores overskud går til sporarbejde. Men vi går ikke og kigger skævt til dem, der ikke er medlem,” fastslår Jan Slot.

Sædding Fovrfeld Lokalråd støtter ideen, og det samme gælder kommunen, som har deltaget i arbejdet.

”Som udgangspunkt er vi rigtig glade for projekter som det her. Når vi nu har skove og parker, er det jo for at komme ud at benytte dem og få rørt sig, så det ligger fint i tråd med ideen her,” siger Nicklas Ibsen, leder af skovafdelingen hos Esbjerg Kommune.

”Det ekstra interessante her er, at der kommer en forening, der gerne vil gøre et stykke arbejde, så vi får nogle tilbud, vi ellers ikke ville have fået. Og så er det vigtigt, at lokalrådet bakker op, så det ikke kun er et projekt for en snæver gruppe.”

DSC_4625

Kælkebakken byder på mange højdemeter og en fantastisk udsigt.

MTB Esbjerg har også påtaget sig arbejdet med at vedligeholde sporene – sammen med de eksisterende i Mølleskoven ved Guldager – i foreningsgruppen Esbjerg Trail Builders.

Eftersom der heller ikke skal kommunale anlægspenge i projektet skal det ikke gennem politisk behandling, men kommunens fundraiser vil deltage i arbejdet med at skaffe finansiering. Det er det næste og eneste skridt, der mangler.

”Vi er sådan set enige om ruterne, og vi sørger for, at de falder godt ind i omgivelserne, holdes adskilt fra gangstierne og krydser så få stier som overhovedet muligt. Og vi er så langt, at der nu skal rejses penge til det. Men vi har en rigtig god fornemmelse af, at det nok skal lykkes,” oplyser Nicklas Ibsen, der får stor ros fra initiativtagerne for sit eget og forvaltningens engagement i projektet.

”Vi har haft et fantastisk godt samarbejde med Nicklas, men vi har også arbejdet længe på projektet. Og vi har slet ikke været ved politikerne endnu, men det kan da godt ske, at de synes, de vil være med til at finansiere det,” siger Jan Slot.

”De skal være meget velkomne, når de læser det her, for det bliver jo fuldstændig fantastisk for byen at få sådan et anlæg. Også i forhold til turisme, bosætning og f.eks. i forhold til skolerne. De kan jo bare tage fat i os og høre, om vi vil hjælpe, og selvfølgelig vil vi det.”

 

Store ambitioner

Den 53-årige formand har selv kun kørt mountainbike på hyggeplan i fem-seks år, men ambitionerne rækker også til at arrangere konkurrencer og events på det nye anlæg.

DSC_4519

Mountain bike rytterne bliver adskilt fra de gående, så der bliver plads til alle.

”Vi skal da have vores eget løb herude, og vi håber, at med tiden at få en afdeling af en stor cupturnering, der kører,” lyder visionen fra Jan Slot, der som førtidspensionist med dårlig ryg selv kan lægge mange timer i arbejdet for den fælles sag.

Hele ideen bygger på frivilligt arbejde – ikke mindst, når sporene skal etableres på de stejle skråninger.

”Der er masser af håndarbejde i det, men også meget med gravemaskiner, dér hvor de kan køre. Vi elsker jo at rode med sådan noget, men jeg har det godt nok bedst med at sidde på en maskine på grund af ryggen. Men bare giv mig en gravemaskine, så skal jeg nok gå i gang,” griner Jan Slot.

Tidsplanen går på at være færdig med Bikepark Ådalen næste forår.

Arbejdsgruppen håber dog på at kunne komme i gang med nogle af de indledende arbejder i år – alt efter hvornår finansieringen er i hus.

 

 

Relaterede artikler

Top