Leder: Rokade – bare fordi

LEDER – Hvis den planlagte rokade af skoleledere var en eksamen, ville kommunens skoleforvaltning dumpe med et brag. På misforstået opgave, forkert problemformulering, fejlfyldt facit og dårlig tekstforståelse af den ledelsesevaluering, der angiveligt er baggrunden for det hele.

Samtlige skolebestyrelser udtrykker stor frustration og bekymring over manøvren og hele processen – eller rettere mangel på samme. Alle, som gider sætte sig ind i sagen, står målløse tilbage med samme konklusion: Der er simpelthen ingen saglige grunde bag rokaden.

Alligevel vil man tvinge fire skoleledere til at bytte stilling, selvom skolerne efter nogle meget hektiske år fyldt med omvæltninger sukker efter bare en lille bitte smule arbejdsro.

Hverken skolebestyrelserne eller Deres udsendte er blevet meget klogere af at spørge kommunens nye skolechef. Han er – bortset fra en geografisk genfejl som FC Midtjylland-fan – en rar og sympatisk mand, der sikkert vil det bedste og gør sit bedste.

Men han har i bedste fald et kommunikationsproblem. I værste fald har han ikke selv kompetencer og erfaring til at rykke rundt med skoleledere som hvide forsøgsmus i et terrarium.

Hans argumenter lyder som noget fra første side i en ABC-bog om ledelse. Noget med, at mennesker og kompetencer er forskellige, noget med nye positioner på banen. Krydret med selvmodsigelser, flere floskler og henvisninger til loven. Spørger man til det konkrete, svarer han i øst, vest, syd og nord.
Se båndudskriften på vores hjemmeside og bliv endnu mere forvirret.

Forvaltningens argumenter strider mod  deres egen eventuelle logik: Hvis fire ledere ikke magter jobbet, hvorfor gør man så ikke noget ved deres kompetencer? Hvis nogle ledere er håbløse, skal de vel ikke videre, men ud? Hvis det er to dårlige ledere, der bytter med to gode, hvorfor skal de andre skoler så have ’Sorteper’?
Hvad er rationalet i, at lederen for kommunens mindste skole nu skal styre den næststørste med 17-dobbelt størrelse? Hvordan – og hvorfor – vil man udvikle den leder til det kæmpe spring, når man ikke vil arbejde bare en smule med lederne, hvor de er nu?

Foreløbig får forvaltningen lov at køre butikken som et – nå ja, skoleeksempel – på forvaltningsvælde i sin allerværste og mest enerådige form. Direktøren for det hele anfører som et argument for ikke at argumentere, at ’beslutningen er truffet’, og han lufter slet skjulte trusler mod lærere og ledere, der vover at ytre sig i offentligheden. Han er bange for ’unødig bekymring’, mens han selv er i fuld gang med at skabe netop dét. Samtidig siger han, at ’personer er flygtige’.

Det er holdningen hos vores lokalt ansvarlige for samfundets vigtigste ’people business’, nemlig vores børn og deres skoler. Arrogant, udueligt og ynkeligt.

Han har ansvar for en afdeling, hvor genierne i sin tid bildte politikerne ind, at ordet ’skole’ ikke måtte indgå i nye afdelingsnavne i det store navnecirkus.
Efter et langt og dyrt forløb blev den forestilling ramt af virkelighed og sund fornuft – ligesom den store terrorøvelse, man tidligere planlagde i sin visdom.

Er der virkelig ikke en voksen til stede på rådhuset, som kan tilføre løjerne bare en knivspids almindelig sund fornuft? På forkant – inden skolelegen går galt?

De fleste politikere med indflydelse på sagen har dukket sig gennem hele valgkampen. Nu siger vores kommende borgmester så, at det er en personalesag, han ikke vil blande sig i. Men det her handler jo ikke om personer – det handler om folkestyre eller forvaltningsstyre, som skolebestyrelserne siger. Derfor er ’ingen indblanding’ et sølle svar fra politikere, vi har valgt til netop at blande sig og udstikke de overordnede linjer.

Den perfekte leder findes kun i Nordkorea – samt måske i skoleforvaltningen. Og selvfølgelig er der plads til forbedring blandt skolelederne. Men så gør noget ved dét – sammen med de skolebestyrelser, der også rummer erfarne og kompetente folk indenfor ledelse.

Man behøver ingen store konsulentrapporter for at konstatere, at der ganske rigtigt er brug for en rokade.
Ikke blandt skolelederne, men i den forvaltning, som helt åbenlyst mangler både vilje og evne til at forvalte skolebørnenes interesser.

Læs også artiklen: Hård kritik – skoleleder-rokader savner saglig begrundelse

Tekst:

Relaterede artikler

Top