Leder: Navneleg i den politiske skolegård

LEDER – I nogle sager er der nogle gange simpelthen bare brug for sure gamle mænd, der vrisser: ’Hvad skal det pjat nu til for?’ Eller et ufordærvet sind, der tør stille de såkaldt dumme spørgsmål uden frygt for at tabe ansigt.

Især i en tid, hvor forandring er Gud, hvor alt nyt er guddommeligt, og alle bare skal være åh så innovative,
forandringsvillige, åbne, proaktive og positive. Amen.

Vi kender vel alle sammen situationer fra erhvervslivet eller foreningslivet, hvor man bare har lyst til at lege den lille dreng i ’Kejserens nye klæder’ og sige dét, som mange tænker, men ingen tør sige højt: ’Jamen
– han har jo ingenting på!’

I sagen om nye – og måske snart gamle – skolenavne i Esbjerg Kommune har der vist også manglet nogle, der turde udfordre lidt. For eksempel da skole-
forvaltningen foreslog, at man ikke må bruge ordet ’skole’ i et navn for en skole. Det burde kræve en god forklaring. Hvorfor? Hvorfor ikke? Og hvem siger det?

Den sikkert velmenende tanke var selvfølgelig at signalere én samlet enhed overfor omverdenen. Men hvorfor nu egentlig det?

Hovedargumenterne for de nye, store skoledistrikter med fælles ledelse var vel højere faglighed og mere effektiv drift med én, fælles administration og færre dobbeltfunktioner. Bedre skole for færre penge – eller endnu bedre skole for de samme penge.

I erhvervslivet har man alle dage hentet den slags ’back office’ synergi efter fusioner. Men netop kun bag kulisserne, hvis de go’e gamle brands havde værdi.
Forandring fryder ikke altid.

Flere skolebestyrelser påpegede i høringssvarene i sin tid, at megen kultur, historie og identitet risikerede at gå tabt med helt nye kunstnavne på skolen.

Og vores måske kommende borgmester erkender nu, at processen ikke just var til topkarakter og foreslår derfor fri leg på navngivningen igen. Det er en ærlig sag at blive klogere – og indrømme det. Det kalder ikke på kritik, men respekt – selv i valgårets gustne lys.

Fortsæt endelig med den kritiske tilgang, for vi har desværre set flere – og endnu værre – eksempler på, at forvaltningen trænger til lidt modspil og sund fornuft.

Og næste gang gerne i tide, mens legen er god.

Læs også artiklen ‘Nye skolenavne spøger igen-igen’

 

Tekst:

Relaterede artikler

Top