Leder: Tæt konkurrence på meny’en

LEDER – ’En mand uden smil bør aldrig åbne en butik,’ lyder et gammelt kinesisk ordsprog.

Og smil bliver der god brug for hos de eksisterende dagligvarebutikker i Hjerting og omegn, når et helt nyt Meny supermarked på 2.000 kvm rykker ind med alle sine fristelser.

Modtagelsen af den nyhed har været overvældende positiv på vores digitale kanaler – i hvert hos alle de læsere, der foreløbig har reageret. Men der skal nok komme bekymrede miner hos nogle af kunderne og de handlende, for et naturligt spørgsmål er selvfølgelig: Er der nu også plads til en ny, stor aktør?

Vi får jo ikke brug for mere mad – nogle af os burde endda klare os med mindre – og den ny butik vil selvfølgelig koste noget omsætning hos de lokale konkurrenter. Bemærk, at kommunens bekymringer i forhold til detailstruktur primært går på at sikre liv i Esbjergs bymidte, og her er der ingen grund til panik. Ifølge analyserne fra detaileksperter vil dagligvare-handlen i centrum kun tabe én pct. af omsætningen.

Men den lokale dagligvarehandel i Hjerting vil i 2019 tabe 20 pct. omsætning, som den nye butik primært vil hente hos discountbutikkerne. Mange penge, men ikke livstruende for nogen af dem, mener eksperterne.

Dette tab er vel at mærke under forudsætning af en butik på 3.500 kvm og ikke 2.000, og beregnet under forudsætning af endnu et nyt supermarked i Sædding Centret på 2.500 kvm inden 2019.

Så måske går det slet ikke så slemt på dagligvaremarkedet i Hjerting. Vi har en meget dygtig aktør med klassiske købmandsdyder i Rema 1000, en toptunet Netto og en relativt ny Fakta til at tage kampen op. Hvem har i øvrigt nogensinde hørt en dygtig købmand pive over at blive holdt skarp af dygtige konkurrenter?

Nu får vi endnu én til byen, og så kan man i en stille stund undre sig over Coop-koncernens strategiske slingrekurs – også lokalt. Tænk, hvis de havde passet og udviklet den position, de i sin tid havde med Fakta i Hjerting Bycenter. Så havde de undgået slagsmålet om en ny butik på Havborgvej – som oprindelig skulle være et supermarked, men stadig virker malplaceret – og kunne have investeret i en mere naturlig placering.

Hvem ved, måske kunne vi have fået en lækker SuperBrugsen? Men nu bliver det en forhåbentlig lækker Meny-butik, der slår dørene op inden længe.

Forbrugerne vinder – og det samme gør den bedste købmand.

 

Relaterede artikler

Top