Store legebørn i gamle biler

GO’ ENERGI – Scenariet er lige så klassisk som selve drømmen om den lille rappe, åbne engelske sportsvogn. Et smukt felt på 49 velplejede MG biler er linet op til start. Solen skinner, lakken glimter og alle er glade.

Hele artiklen i PDF-format

Billedgalleri:

 

MG CarClub Denmark on tour er tilværelsens ulidelige lethed på fire hjul. Luften er tyk af råhygge og livskvalitet, og som besøgende bliver man hurtigt overvældet af lysten til at lege med.

MG Esbjergløbet blev afviklet 17. september med en 123 km rute i Esbjergs omegn med start ved Guldager Idrætscenter og mål ved Restaurant Sjelborg Strand.

dsc_9576

Løbet tæller som en afdeling i klubmesterskabet, men det er først og fremmest hyggepoint, der sættes ind på den sociale konto. Det er modne bilister, der dominerer feltet, og det gælder da også generelt for MG klubben.

De grå hår dominerer

”Det er hovedsageligt mennesker i den anden del af livet, der er medlemmer,” fortæller ingeniør Jonathan Madden fra Hjerting, der har arrangeret det lokale løb sammen med Poul Rasmussen.

”Nogle af medlemmerne har lidt penge på lommen til et stykke legetøj, for det er jo i bund og grund dét, det er. Der er også et par stykker, der bruger dem som dagligt køretøj, men det er hovedsageligt for sjov.”

dsc_9457

Dagens felt spænder vidt indenfor MG verdenen. Ældste bil er fra 1933, og det er selvfølgelig de små rappe MGB-modeller og forgængeren MGA, der dominerer. Der er kælet for hver en trådeger på de velholdte biler, og der er masser af flotte detaljer i udstyret. Det gælder også det personlige udstyr i den helt rigtige stil med bl.a. flyverjakker, læderhjelme og sixpence.

dsc_9465

Men der absolut ikke noget fancy eller flashy over deltagerne, der er lige så langt nede på jorden som de lave biler. Prismæssigt er den mest populære model da også nærmest en folkevogn, så de fleste kan få råd til at lege med.

Rimelig økonomi

”En MGB i nogenlunde stand kan købes for omkring 100.000 kr. Drift og vedligehold koster heller ikke de voldsomme summer, og man kan få alle reservedele til den og endda hos flere leverandører – også en i Danmark,” oplyser Jonathan Madden.

dsc_9451-kopi

”Stumperne sælges til en rimelig penge, så den er ikke så dyr at holde kørende. Nu er jeg selv en total analfabet, når det gælder motorer, så jeg plejer at bede om hjælp, når der skal laves noget. Men folk er også gode til at hjælpe hinanden i klubben, hvor nogle selv har skilt deres biler i atomer, mens andre bare er med for at køre.”

På MG CarClubs hjemmeside er der selvfølgelig også styr på den del. Her er simpelthen listet kontaktpersoner op, som er eksperter i de forskellige modeller, så man kan få rådgivning om køb. Så kan man selv aftale nærmere, hvis man gerne vil have en kompetent ’wingman’ med ud at kigge på en bil.

Pas på rusten

dsc_9594Jonathan Maddens egen interesse for MG’er er en kombination af ren nostalgi og hans engelske herkomst, fortæller han, da feltet er kommet i mål.

”Det er jo lidt af begge dele, og min egen MGB fra 1973 er købt på auktion i England af en bekendt. Den var væsentligt billigere derovre, hvor der er større udvalg, men de er ikke allesammen i lige god stand,” advarer han.

Er der noget særligt man skal passe på ved en MG?

”Som ved alle britiske biler: Rust,” lyder det med god britsisk selvironi.

”De har egentlig en meget simpel opbygning, men MG var den første med monocoque, så der er et dobbelt lag plader – og dobbelt så mange problemer. Men nogle af modellerne har trægulv i, og det kan man bare skifte.”

Hvad er det fede ved at køre MG her i klubben?

”Bare se dig omkring – der er jo glade mennesker overalt! Det har været en rigtig god dag bortset fra lidt forsinkelser på ruten og lidt sygdom, så folk lyder meget tilfredse, siger Johathan Madden.

”Og heldigvis er det jo også godt arrangeret med vejret…”

 

dsc_9488-kopi

MG CarClub Denmark 

Kontingent: 425,- kr. årligt

Det praktiske:
Klubben arrangerer en lang række aktiviteter – også for børn – året rundt og kan hjælpe med gode tips og rådgivning om køb af MG fra modeleksperter

 

Pris for udstyr:
Den mest udbredte model, MGB, kan findes i nogenlunde stand for omkring 100.000 kr.

Mere information: mgcc.dk

 

dsc_9501-kopi

Clifford Storkholm og Inge-Lise Storkholm, Fourfeld

Clifford er pensionist og har undervist på Esbjerg Statsskole i næsten 40 år i fysik og kemi, mens Inge-Lise er pensioneret lægesekretær

Hvorfor er I med her?

”Vi har en gammel MG, som vi ikke kører ret meget i, så her var en god lejlighed til at få den luftet lidt” (og de stiller op i feltets ældste bil).

Hvor længe har I haft bilen? (en MG L Magna fra 1933)

”I næsten 20 år – den blev færdig i 1998 efter 4.000 timers restaurering. Jeg har nok selv brugt de 2.000 timer, og så har jeg en god ven, der et unikum til dét, jeg ikke kan finde ud af.”

Hvad er det gode liv for jer?

”Det er at køre ture i vores gamle biler – vi har et par stykker. Også i udlandet og til sådan nogle løb her, hvor vi sætter meget pris på det sociale samvær. Det er jo en stor del af det, og de gamle biler skal bruges!”

 

dsc_9513-kopi

Anne Grethe og Erik Knudsen, Hjerting

Anne Grethe har tidligere haft administrativt arbejde hos postvæsenet, mens Erik er tidligere teknisk direktør hos Vestfrost

Hvorfor er I med her?

”Jeg købte jo et MG-vrag i sin tid, for jeg skulle have noget at lave, da jeg gik på pension. Så i halvandet år gik jeg ud i garagen i stedet for at tage på arbejde. Vi er med i MG-klubben og det sociale er en stor del af at have sådan en bil”, fortæller Erik.

Hvor længe har I haft bilen? (en MGA fra 1959)

”I ti år. Erik kom ind en dag med to spande fyldt med bolte og sagde: Jeg kører lige på havnen og får dem galvaniseret. Og jeg tænkte: Han får dem da aldrig sat på plads igen,” griner Anne Grethe.

Hvad er det gode liv for jer?

”Det er pensionisttilværelsen! Det er simpelthen lige så godt som dengang, man rendte rundt i korte bukser som syvårig!”

 

dsc_9504-kopi

Hanne Thomsen og Erik Holmgaard, Fourfeld

Hanne har tidligere arbejdet på kontoret på Teknisk
Skole (det nuværende Rybners), hvor Erik arbejdede som lærer, inden de gik på pension

Hvorfor er I med her?

”Vi har kørt MG i mange år, og har ikke været til så mange løb i år. Men nu hvor det er så tæt på, bør vi jo støtte op om det lokale.”

Hvor længe har I haft bilen? (en MGB fra 1967)

”Det var faktisk lige 20 år siden her den 8. august. Og den er købt her i Esbjerg! Den har givet os mange gode oplevelser og mange gode venner rundt omkring. Vi har også været på nogle ture til England i den, for den skal jo hjem en gang i mellem. Den har også været til Goodwood Festival of Speed sidste år og tidligere en tur på Silverstone racerbanen til verdens største MG træf.”

Hvad er det gode liv for jer?

”Det er, at vi er sunde og raske, nyder livet og har mulighed for at deltage i den slags her.”

 

Tekst:

Relaterede artikler

Top