Sjovt, hårdt og lærerigt for børn i showbizz

Anna Maria Pedersen (forrest på trappen i lilla kjole) havde den centrale børnerolle i musicalen ’Sound of Music’. Foto: Rikke Kidmose

Hele artiklen i PDF-format

Go’ energi – Det kræver sin pige at træde ud på en stor scene – helt alene – og synge en sang for 2.000 mennesker. Især når man kun er ni år.

Men Anna Maria Pedersen fra Hjerting gjorde det for et par år siden i forestillingen ’Shrek’ ved Varde Sommerspil, hvor hun fyldte ti år undervejs.

Nu er hun blevet 11 år og har netop medvirket i ’Sound of Music’ ved Vejle Musikteater. En ambitiøs og imponerende forestilling, som var den hidtil største satsning for Vejle Musical Teater. I en professionel opsætning, selvom de fleste af de over 100 skuespillere, musikere og hjælpere er glade amatører.

BILLEDGALLERI:

Alt klappede efter de mange, mange timers arbejde bag forestillingen. Og det er hele sliddet værd, fortæller det unge talent.

Ingen hurtige genveje

Hendes historie er også et godt eksempel på, hvad der skal til, hvis man drømmer om teater- og musicalverdenen.

Her er ingen hurtig X Factor genvej. Som Blachman prædiker, kræver det dedikation og hårdt arbejde. Til gengæld får man masser af personlig udvikling og menneskelige relationer med i købet.

”Det bedste er nok fællesskabet. Der er mange, der får nogle venner for livet, for det er meget hyggeligt, når man er til prøver, og vi hygger os bag scenen. Det er nok den uge, jeg har spillet mest Uno i hele mit liv,” smiler Anna Maria Pedersen med tanke på de mange kortspil, børneholdet hyggede sig med i pauserne bag scenen.

Vi møder hende hjemme i Hjerting et par dage efter sidste forestilling. Hun har fået pustet lidt ud efter en hektisk periode med masser af prøver og seks forestillinger på fire dage fra premieren til sidste show.

”Det hårdeste er nok de mange timers prøve. Og hvis man skal spille to forestillinger om dagen, så bliver man også ret træt. Så gælder det om at give den en skalle til sidst,” fortæller Anna.

Naturtalent pudset af

Hun var – selvfølgelig – nervøs, da hun første gang skulle træde ud på scenen foran et stort publikum dengang i Varde. Inden da havde hun taget en håndfuld timers sangundervisning hos operasangeren Pernille Tommerup fra Hjerting for at supplere naturtalentet.

”Jeg er egentlig lidt nervøs hver aften, men når man først står på scenen, er man det ikke længere – så er man jo nødt til at komme i gang. Så står man lidt og tænker over teksten hele tiden.”

Hjerting-pigen havde den centrale rolle blandt de syv børn i von Trapp-familien i ’Sound of Music’, og hun klarede det til bravour.

I det hele taget har hun fået smag for flere udfordringer i musical- og teaterverdenen i fremtiden.

”Jeg vil gerne være med i noget mere. Lige foreløbig tror jeg bare, at jeg tager det stille og roligt og finder ud af, om der er noget jeg kan søge ind til,” lyder det beskedent fra Anna, som også har lidt skolearbejde og venindetid at indhente efter en hektisk periode.

Drømmer du om at blive professionel skuespiller engang?

”Det tror jeg. Jeg er ikke helt afklaret, men jeg tror måske, jeg er lidt derhenad. Men jeg ved jo ikke, om jeg bliver frisør eller hvad der sker,” lyder det nøgternt fra det 11-årige talent, som i hvert fald ikke er ramt af stjernenykker.

Vigtig hjælperolle

Begge ben er solidt plantet på jorden. Det samme gælder for hendes mor, Tina Margrethe Pedersen. Hun har ofret næsten lige så mange timer på alteret, bl.a. som chauffør, madmor og påklæderske i børneteamet bag kulissen – heldigvis i samarbejde med andre lokale skuespillere fra Esbjerg-området, så de f.eks. kunne køre sammen til Vejle.

Annas mor, Tina Margrethe Pedersen, spillede en vigtig rolle bag kulissen som praktisk støtte og medlem af børneteamet

Hele vejen igennem har hun været bevidst om, at motivationen ikke skulle tippe over i ’pacing’ af datteren.

”I første omgang mærker jeg meget efter, hvor engagementet ligger – jeg skal virkelig have fornemmelsen af, at det er noget, hun vil. At det er vigtigt for hende. Det prøver jeg at mærke rigtigt godt efter. Det er så vigtigt, at sådan noget her ikke går hen og bliver mors projekt,” understreger Tina Margrethe Pedersen.

 

”De fleste vil gerne støtte deres børn i noget, der giver dem en positiv udvikling – hvad de nu end har lyst til. Og det er altid dejligt at se dem finde deres rette element, uanset hvad talent de har. Når man ser folk falde på plads i noget, de kan og har lyst til, så sker der jo det, at mennesker begynder at lyse. Det er f.eks. dét, Jens kan med børnene,” siger hun med henvisning til instruktøren Jens Frausing (se boks).

Et svært puslespil

For Anna er fritiden i forvejen fyldt godt ud med både korsang, teater og dans. Så det har været en ekstra udfordring at få det hele til at gå op i den travle periode med ’Sound of Music’.

”Op til jul var det noget af et puslespil, der skulle gå op i en højere enhed. Til daglig vil jeg f.eks. gerne have, at hun har en fast dag, hvor hun laver mad. Men det har vi så slappet lidt af med i den her periode,” fortæller Tina Margrethe.

”Det er vigtigt, at hun både får passet sin skole og øvet sine ting. Og i det øjeblik, man er kommet med i sådan en forestilling, optager man jo faktisk en plads for en anden, der gerne ville have været med. Så det giver jo også en forpligtelse.”

Tid til venner og fritid

Moderen understreger, at det er vigtigt at hjælpe med noget struktur i hverdagen, hvis barnet involverer sig i den slags krævende projekter. Men der skal også balanceres med tid til venner og fritid.

”Vi inviterede f.eks. alle hendes veninder her fra Hjerting til en pigeaften, lige før de startede op i Vejle. Vi vidste jo godt, der ville komme en periode, hvor de ikke ville have tid til at se hinanden i samme omfang. Det er vigtigt at bakke op om den slags, så der også er plads til venskaberne i hverdagen,” understreger Tina Margrethe.

”Men det har også hjulpet hende på den måde, at hun bliver meget fokuseret i de perioder. Hun ved jo godt, at hvis vi skal stå og diskutere lige indtil aften, om de der lektier nu også skal laves, så er vi allerede på vej videre. Dér kunne jeg mærke, at hun blev mere opmærksom på at få tingene gjort.”

Hvordan balancerer du mellem at motivere uden at skubbe for hårdt på?

”Det er noget, man kan mærke. For eksempel når jeg henter pigerne fra kor, og de sidder og synger hele vejen hjem – så har de lyst til det. Eller Anna sidder og spiller klaver, når hun kommer hjem,” fortæller Tina Margrethe.

”Men nogle gange har hun nok også været træt af mig, når jeg f.eks. siger, mens vi sidder i bilen: Der sker vist ikke noget ved at øve den sang én gang mere…”

Smittende begejstring

Hvad får du selv af udbytte ved at bruge så mange timer på en forestilling som den her?

”Den stemning, der har været derovre, har været så rørende fin lige fra starten. Den glæde og begejstring smitter. Og når man kommer med og f.eks. indgår i børneteamet, som jeg har gjort, så bliver man klar over, hvor vigtige alle led i kæden er til sådan en forestilling.”

Nogle gode råd til andre forældre og børn, der gerne vil involvere sig i den slags?

”De skal gøre det! Tag afsted! Og så er det meget vigtigt, at man virkelig vil. Det er mange timer og meget krævende, mens det står på, men det er det hele værd.”

Glem nervøsiteten

Samme toner lyder, når man spørger det unge talent, om hun har nogle gode råd til andre børn?

”Hvis de gerne vil, så synes jeg, de skal gøre det,” lyder det uden tøven fra Anna.

”Man skal bare prøve at gøre det så godt, man kan og ikke tænke over, at man er nervøs.

 

Hjerting-dreng instruerede

Også bag kulisserne havde den store ’Sound of Music’-opsætning i Vejle tråde til vestkysten. Instruktør og scenograf Jens Frausing er nemlig født og opvokset i Hjerting. Han dyrkede i sin tid sportsdans, men fik smag for teatrets verden via 7-Kanten i Varde, og det førte til nogle år som professionel danser.

Sideløbende tog han en uddannelse som sygeplejerske i Esbjerg, og siden blev han ansat som instruktørassistent på Fredericia Teater.

”Jeg synes, der begyndte at blive lidt langt ned til fødderne,” fortæller Jens Frausing med et grin.

”Og så var der noget i det der med at fortælle en historie – det synes jeg sgu var ret spændende!”

Flere store musicals

De følgende år instruerede han en masse forestillinger rundt omkring, lavede produktionsledelse og begyndte også at lave scenografi. På Fredericia Teater har han siden været scenograf på f.eks. Aladdin, Den Lille Havfrue og flere andre af de store produktioner.

De sidste to år har han arbejdet freelance igen og laver bl.a. også sommerspil i Juelsminde.

I ’Sound of Music’ har Anna Maria Pedersen efterladt et godt indtryk hos instruktøren.

”Hun kan drive det til en masse. Det kan hun. Hun er skidegod, og hvis hun bevarer lysten og glæden, så kan det sagtens udvikle sig,” lyder Jens Frausings vurdering, når man spørger til potentialet.

Bevar glæde og lyst

Hvad er det bedste, man kan gøre for at hjælpe sit barn, hvis det har interessen?

”Så skal man motivere dem og holde dem en lille bitte smule fast. Men man skal også lade dem bestemme. Og så skal man give dem en bred uddannelse – sørge for, at de får noget undervisning indenfor både dans, sang og skuespil. Tripletten skal være der, hvis det er musical, man vil. Men frem for alt, så gælder det om at beholde glæden og lysten,” understreger Jens Frausing, som konsekvent sender forældrene udenfor, når der er audition.

”Hvis børnene ikke kan stå der selv, så skal de ikke være der. Fordi – når jeg vælger dem, så er det mit ansvar. Så jeg tager det sindssygt alvorligt. For det er mig, der siger, at de godt kan. Men det er dem, der kommer til at stå med det selv overfor 1.000 mennesker i salen.”

 

Mange muligheder for børn

Eksempler på kurser:

Kor:
Korskolen, Syddansk Musikkonservatorium

Teater:
Kulturskolen, Esbjerg
7 Kanten, Varde

Dans:
Berit Borgs Dansecenter, Esbjerg

Klaver og sang:
Musik Lisbeth

Mere information:

De nævnte undervisere og andre kan googles

www.kulturskolen.dk

www.7-kanten.dk

www.vejle-musical-teater.com

 

Tekst:

Relaterede artikler

Top