LOKALHISTORIE – Børnene var en halv snes år, arkivet fyldte 25, og historierne på væggen var fra dengang farfar – eller måske tiptipoldefar – var ung.
Så det spændte over mange generationer, da Hjerting Lokalarkiv forleden fyldte 25 år og markerede det med reception og en endnu mere livlig modtagelse af to 4. klasser fra Hjerting Skole.
I anledning af jubilæet havde lokalarkivet hevet ekstra meget materiale frem fra gemmerne og arrangeret det i en fin lille udstilling i Jon & Dittes Hus. Her kunne både receptionsgæster og skolebørn fordybe sig i Hjertings lange og farverige historie, og det blev et hit – også hos de små.
”Som jeg sagde til børnene, så vil vi rigtig gerne fortælle dem om, hvilket område de bor i. Nu har vi jo 25 års jubilæum, og vi er godt klar over, at børnene kommer ikke frivilligt på et arkiv,” siger leder af Hjerting Lokalarkiv, Else Marie Nielsen.
”Men arkivet er jo ikke kedeligt, og Hjerting er utrolig gammel – vi kan jo fejre 727 års fødselsdag i år, hvor Esbjerg fylder 150.”
Hvorfor er det så vigtigt for børn at kende lokalhistorien?
”Jeg tror, det er oppe i tiden at finde ud, hvor man kommer fra. Og så synes jeg, det er meget vigtigt, at børnene ved, der var nogen før dem, der har prøvet at skabe det liv, vi har i dag. Det er jo ikke kommet af sig selv, og Hjerting har jo været præget af folk, som tænkte fremad, og kunne det ikke lade sig gøre, hvad gør man så? Så gør man det selv!”
Hvad siger børnene til det?
”Indtil nu har det været meget positivt. De fik vist en film om det gamle Hjerting til start, og nu synker de det og skal se resten.”
Så vidt arkivlederen er orienteret, er det faktisk første gang, lokalarkivet har skolebesøg, men det virker som en oplagt idé at videreføre.
”Det ser vi lige til – ud fra, hvordan det hele spænder af, og nu prøver vi i første omgang det her.”
Eleverne skulle løse små opgaver ud fra plancherne og gik til dem liv og sjæl.
En idé at videreføre
”I sidste uge havde vi kulturuge på 4. årgang, hvor vi snakkede rigtigt meget om kultur, så det her ligger i god tråd med det – at se, hvad der er sket i Hjertings udvikling,” siger lærer Jonas Tanggaard Jacobsen fra Hjerting Skole
”Jeg snakkede faktisk med min kollega om, at vi begge to er opvokset i Hjerting, men det er egentlig forsvindende lidt, vi ved om byen. Så jeg har også personligt glædet mig meget til at komme herned.”
Hvad siger eleverne til det?
”De er super gode til at tage det til sig og interessere sig for det,” siger Jonas Tanggaard Jacobsen.
Han mener, at skolebesøg på lokalarkivet er en god idé til videreførelse.
”Helt sikkert – vi burde gøre det til en årlig tradition at komme tilbage. Det synes jeg er helt oplagt.
Men der er jo ingen fremtid i historie…?
”Nej, men vi synes det er sindssygt vigtigt, at folk kender noget til den by, de bor i, og hvordan, den er blevet til. Jeg synes, at historie generelt er utroligt vigtigt. At man ved, hvor man kommer fra og ved noget om sig selv, de andre og stederne, hvor man er vokset op.”