Maria Theessink fra Sønderris og Kirstine Uhrbrand, der stammer fra Fanø er den dynamiske lederduo bag Tønder Festival.
PROFILEN – En sommerdag i juli 2014 holdt to kvinder i al diskretion et uformelt møde på Sønderho Kro på Fanø.
De havde fået nys om, at de var kandidater til hvert sit job hos Tønder Festival og havde lyst til at høre mere om hinanden.
Hvis de begge blev ansat, skulle de snart arbejde tæt sammen.
Og sådan blev det, da nyheden senere var officiel på første dag af det års festival i august.
Maria Theessink fra Sønderris som kunsterisk leder og Kirstine Uhrbrand – der stammer fra Fanø – som administrativ leder. Selvom de begge er rundet af et lille musikmiljø, havde de faktisk aldrig mødtes før den dag på Fanø.
”Jeg fik et rigtig godt indtryk af Maria. Vi grinede meget, og det var et par gode timer,” fortæller Kirstine Uhrbrand, og det var ikke kun fordi, de sad på en hyggelig kro.
”Vi fik vist bare en sodavand – det var der ikke meget rock’n roll over. Men det blev starten på et rigtig godt samarbejde. Vi er faktisk meget enige om, hvordan tingene skal være – selvom vi er forskellige.”
”Vi supplerer hinanden godt,” supplerer Maria Theessink.
”Det er ikke kun folkemusik, der har været mit område, og jeg kender jo den anden side af branchen også.”
Klar arbejdsdeling
På nogle områder er der naturligt overlap mellem opgaverne, men i praksis er opdelingen ret tydelig mellem de to.
”Det er faktisk meget skarpt. Kirstine har det mere organisatoriske ansvar for økonomi, sekretariat, de frivillige og pladsen. Jeg står for alt med musikken, PR og markedsføring. Men dermed ikke sagt, at vi ikke sparrer med hinanden. Det gør vi rigtig meget, og har begge en stor kærlighed til musik,” forklarer Maria.
”Hvis noget lapper over, så snakker vi om det og er ofte ret enige. Og selvfølgelig spørger vi også til råds i organisationen, hvor der er mange kompetencer.”
Skændes I aldrig?
”Nej. Vi besluttede fra dag 1, at vi skulle stole på hinanden og kunne sige alt,” lyder det prompte fra Maria.
”Der er så meget hjerteblod, så meget engagement og så mange gode oplevelser forbundet med den her festival,” supplerer Kirstine.
”Så det var også med ærefrygt, at vi skulle overtage noget, der betød så meget for så mange mennesker. Vi ville respektere ånden og videreføre festivalen i samme ånd.”
Da de kom, havde Tønder Festival haft nogle hårde år med haltende økonomi. I 2014 sagde gæsterne til hinanden, at de skulle nyde det ekstra meget. Måske var den 40. Festival også den sidste. Ingen vidste, hvad der skulle ske, og hvem der skulle overtage ledelsen efter medstifter og primus motor gennem alle årene, Carsten Panduro.
Men torsdag morgen kl. 10 – på dagen, hvor festivalen startede – sad de to nye frontfigurer og drak kaffe på rådhuset med Tønders nu afdøde borgmester Laurids Rudebeck.
”Det var hemmeligt indtil da, hvem der skulle tage over. Folk var bange – puha, hvor var de bange,” husker de to om den specielle dag.
”Jeg kunne mærke, at mange frivillige og musikere var bange for, om nogle udefra ville lave det om til noget andet. Jeg tror, det var heldigt for mit vedkommende, at de kendte mig alle sammen,” husker Maria, der gennem mange år havde arbejdet som pressechef for festivalen.
Ud af krisen igen
Var der også skepsis over den nye ledelse?
”Det har der måske været, men vi har mødt opbakning hele vejen rundt – det kunne ikke være meget bedre,” siger Kirstine.
”Alle var klar til at hjælpe og bakke op. Og vi var faktisk meget overraskede over, hvor omstillingsparat den frivillige organisation var. Alle har måske løftet endnu mere i flok – nu skulle den have hele armen og takket være deres hårde arbejde er der stadig en festival”.
Da nyheden om den nye ledelse blev bragt, var det bl.a. med overskrifter som ’To kvinder i spidsen for Tønder Festival’. Vi skriver selv ’Girl Power’ på forsiden af denne avis.
”Det lyder som Spice Girls! Men okay, vi er faktisk kun kvinder her på kontoret,” griner de, da de bliver spurgt om holdningen til det udtryk. Og ingen af delene bringer dem op i det feministiske felt.
”Der er jo heller ikke så mange kvinder i festivalledelserne. Mange af dem, der sidder, har siddet der i mange år, og det er jo mænd,” lyder det nøgternt fra Maria. ”Vi knokler jo bare på, og vi er opmærksomme på at have mange kvinder på vores musikprogram,” siger Kirstine.
”Der er masser af dygtige kvindelige musikere. Mangfoldighed – både blandt musikere og publikum – det er en vigtig faktor,” understreger hun.
Det hænger også sammen med den bredere appel, som Tønder Festival målrettet har arbejdet hen imod. Økonomien er rettet op med en lille halv million i overskud sidste år ud af en omsætning på ca. 20 mio. kr., heraf ca. fem mio. kr. til musikbudgettet. Billettallet oplyses ikke, men i 2015 var der lørdag ca. 10.000 mennesker på pladsen inklusive frivillige.
Glem fordommene
Og fordommene om en lukket fest for sørgmuntre gråskæg med tjærewhisky i glasset i en hørm af sur pibe og banjo er long gone. Gråskæggene er der stadig. Men 51 pct. af gæsterne var kvinder sidste år, og alderskurven er fladet ud med væsentligt flere i alderen 20-30 år blandt publikum.
Folkemusik har i det hele taget en fået en opblomstring.
”Rigtig mange unge er begyndt at spille folk og arrangere koncerter. Der sker rigtig meget med området i de her år. Plus der er kommet et folkemusik konservatorium i Esbjerg, så niveauet er rigtigt højt. Vi ser også mange nye publikummer, som er interesseret i musikken. Nu er det nærmest blevet hipt, og mange orkestre har en ’folky’ lyd,” fortæller Kirstine.
”Jeg tror, folk gerne vil have noget autencitet og nærvær,” uddyber Maria.
”Og intime, akustiske koncertoplevelser er noget, man fremhæver hernede – man er bare ikke så langt fra musikken. Man oplever måske først en stor koncert på scenen og senere en lille jam session med samme musikere nede på pladsen. Det er meget oppe i tidsånden, at der er et fællesskab om musikken.”
Hvordan vil I beskrive udviklingen, siden I kom til?
”Vi hører meget, at der kommet en anden åbenhed, at vi er mere i dialog. Noget så simpelt som et nyhedsbrev til både de frivillige og de eksterne, har været en succes,” siger Maria.
En totaloplevelse
”Generelt prøver vi jo at holde gryden lidt i kog hele året,” supplerer Kirstine. ”At lancere musik hele året, så man hører fra os løbende. Vi prøver at være åbne med, hvad vi laver. Men allerede et par år før vi tiltrådte, blev der lavet en vigtig ændring med at lukke pladsen af. Nu er det et samlet univers, man træder ind i frem for enkelt-telte,” påpeger hun.
”Vi arbejder meget med at styrke oplevelserne mellem koncerterne, men også interaktion mellem musikere og publikum. Det skal være en smuk plads med sjove oplevelser, skægge barer og god mad.”
Hvad skal der ske de kommende år?
”Det er meget bæredygtighed, som er et af vores fokusområder. Og så skal vi jo huske, at folkgenren er bred med mange undergenrer – og mange muligheder,” siger Kirstine.
”Jeg er jo i fuld gang med at planlægge næste år, og også musikalsk skal vi holde fast i, hvad Tønder står for,” siger Maria.
”Omvendt skal vi ikke bevidstløs booke de samme navne, som de tidligere år. Det dejlige ved vores publikum er jo, at de er meget åbne og godt kan lide at blive overraskede.”
Kirstine Uhrbrand
Administrativ leder af Tønder Festival
33 år, stammer fra Fanø, bor nu i Tønder
Musiker og uddannet i Performance Design fra Roskilde Universitets Center.
Tidligere medarrangør af bl.a. Danish Music Award Folk, Godtfolk Festival og Fanøbal på Christiania. Har tidligere arbejdet som bl.a fundraiser og projektkoordinator hos organisationerne Dansk Flygtningehjælp og Amnesty International.
Arveligt belastet af forældrene Dorte og Peter Uhrbrand på Fanø, som begge er ivrige folkmusikere.
”Nu er jeg kommet tættere på Fanø igen, og jeg skal da hjem og spille til Sønderhodage og bal. Det er jo helt utroligt, hvad der sker med festivaler på Fanø, og jeg vil ikke udelukke, at jeg flytter tilbage engang,” siger Kirstine, der er single.
Musik fylder selvfølgelig meget i fritiden også, og så er hun begyndt på kajakroning i Tønder, hvor hun bor lige ved siden af Vidåen og har to kajakker liggende.
Maria Theessink
Kunsterisk leder af Tønder Festival
43 år, har boet i Sønderris i 15 år med manden Flemming Nørskov, der driver skiltefirmaet SRI Sign Solution i Sædding, samt deres søn på 11 og datter på 15.
Frivillig hjælper i Tønder siden hun var 14 år og mangeårig pressechef for festivalen samt over 20 års erfaring fra musikbranchen, bl.a. som indehaver af virksomheden MT Promotion, hvor hun har lavet PR-arbejde for bl.a. Agnes Obel, Poul Krebs, Kira Skov og Folkeklubben.
Arveligt belastet af sin hollandske far, bluesmusikeren Hans Theessink, som også spiller på Tønder Festival i år, men er ikke selv aktiv musiker.
”Jeg er i Tønder en gang om ugen og arbejder primært hjemmefra. Det giver en dejlig frihed, men gør selvfølgelig også, at man ofte arbejder på skæve tidspunkter,” siger Maria, hvis fritid også primært handler om musik samt familien og en god bog.