Kommunal kovending giver god plads

Hjerting Posten beskrev 22. juni, hvordan et forvaltningsnotat i sagen ikke rigtigt stemte med analyserne og virkeligheden.

Hele artiklen i PDF-format

FORVALTNING – De nye og mildere vinde for et nyt stort supermarked i Hjerting kommer efter forvaltningens faglige afvisning af ansøgningen for få måneder siden.

Ifølge forvaltningens sagsfremstilling har der siden været afholdt ’afklarende møder med ICP’ – Institut for Center-Planlægning – som har forfattet to detailhandelsanalyser for henholdsvis Sædding Centret og Hjerting Bycenter.

Og konklusionen fra eksperterne er helt klar: Der er plads nok til et nyt supermarked begge steder.

Se detailhandelsanalyse for Sædding Centret

Se detailhandelsanalyse for Hjerting Bycenter

Spørgsmålet er så, hvilke nye oplysninger, der er kommet til i mellemtiden?

”Det har været en diskussion af , hvor vægtningen ligger i forhold til, hvor man kommer til at mærke effekten andre steder. Og så har vi haft en overordnet drøftelse af centerstrukturen,” oplyser Esbjerg Kommunes planchef, Peter Bagge.

 

Nemt at være bagklog

Det har jo stået klart i analyserne hele tiden, at der var plads til nye supermarkeder begge steder?

”Det er jo altid en diskussion, hvad der ligger i begrebet væsentlig påvirkning. Hvor er det effekten ligger? Det har vi haft en snak med ICP om.”

Kunne man ikke have undersøgt det fra start – inden man sagde nej første gang?

”Man kunne jo godt have valgt at tage nogle møder med ICP, hvis man mente, der var behov for det. Det er altid nemt bagefter at sige, hvad man kunne have gjort, og jeg skal ikke sidde og tørre noget af på nogen som helst. Hvis man kan blive klogere og få uddybet sagen, så gør vi det. Det ville først være odiøst, hvis man ikke brugte de nye oplysninger,” påpeger Peter Bagge.

Men ICP’s konklusioner er jo ikke nye – de stod vel tydeligt nok fra start?

”Vi har også kigget bagud og kigget på de analyser og sager, der har været tidligere og set på de reaktioner, der har været der. Det er jo også derfor, vi tager snakken med ICP – hvorfor ser det sådan ud nu, når vi også tager historikken med?”

Er den vigtigste øvelse for detailhandelsplanlægning ikke at kigge fremad?

”Man kan ikke kun kigge fremad, man skal også se på historikken og de erfaringer, der ligger. Vi har måske lagt for meget vægt på den del, og så er vi blevet klogere i stedet for at sætte os ned og blive fornærmede.”

 Læs også leder: Kunsten at vende en ko

 

Tekst:

Relaterede artikler

Top