Fem års parløb med Hjerting og Maibritt

Maibritt Gadeberg og Lars Hansen elsker begge et godt grin. Arkivfoto.

Købmand Lars Hansen kan nu fejre, at Meny i Hjerting runder fem år. Maibritt Gadeberg har været med fra starten og elsker sin arbejdsplads

Hent artiklen fra avisen som PDF her

Meny i Hjerting fylder fem år her i november. Drifts- og kasseleder Maibritt Gadeberg fra Billum har sammen med købmand Lars Hansen, Hjerting, været med fra første åbningsdag, ja faktisk endnu længere. Og hun vil som sin chef ikke være andre steder.
”Jeg arbejdede i Føtex i Esbjerg, og så kom Lars og prikkede mig på skulderen. Og jeg syntes, det kunne være spændende at prøve noget nyt,” fortæller hun.
Maibritt havde da være ude for en ulykke og var i rehabilitering. Men det er fortid. I Meny har hun gjort karriere, baseret på flid, dygtighed og godt humør.
”Da bygningen var færdig og vi skulle indrette butik, var hun ikke den første der gik om aftenen eller om natten,” husker Lars Hansen, som pointerer, at butikken har mange andre gode medarbejdere. Det er da også redaktøren, der har bedt om at få Maibritt med i interviewet, skal det lige tilføjes.

Startede i kassen
Hun startede i kassen, hvilket er et godt sted, når man skal have føling med, hvad kunderne mener og efterspørger.
”De kommer med alt fra ros af butikken og enkelte medarbejdere til private ting. Det giver en anderledes og mere personlig betjening, når man begynder at kende kunderne ved navn,” mener hun.
Det positive kan være ros til slagteren eller grøntafdelingen, det kritiske kan være kommentarer om, at deres yndlingsost ikke lige er der den dag.
”De kommer også direkte til mig. De holder sig bestemt ikke tilbage. Hvis en vare er udgået, skal jeg nok høre om det. Men måske er kunden den eneste, der køber den pågældende vare, og så kan vi jo ikke forsvare at blive ved med at føre den,” tilføjer Lars Hansen.
”Men vi har i snit 1000 kunder igennem butikken hver dag, og det er altså meget få, der brokker sig over noget. Og der er et godt tillidsforhold. De ved, de kan komme til os, hvis der er noget,” siger han.
”Ja, man kan sige alt til Lars. Han er ikke tyndhudet,” griner Maibritt.

Morgenmøder
Butikken har mange medarbejdere, især hvis man tæller ungarbejderne med. Så der skal kommunikeres meget.
”Vi holder morgenmøde tre gange om ugen. Her får vi en kop kaffe og snakker om alt,” forklarer Lars Hansen.
”Ja, og så har vi efterhånden haft en del fejringsdage,” tilføjer Maibritt, der gerne bliver i Meny, så længe hun kan.
Coronaperioden var en helt speciel periode. Der var en forrygende god omsætning, men der var store personaleudfordringer.”Hele tiden manglede vi personale, fordi folk skulle gå i 10 dages karantæne, når de havde været i nærkontakt med en coronaramt. Og det skete ofte, især for ungarbejderne, der havde lidt svært ved at lade være med at feste og kysse på hinanden,” fortæller Lars Hansen med et skævt smil.

Under coronaepidemien tog ungarbejderne i Meny initiativ til en udbringningsservice.

Under coronaepidemien tog ungarbejderne i Meny initiativ til en udbringningsservice.

Butikken blev holdt åben, men:
”Vi blev ikke set på samme måde, som medarbejderne i sundhedssektoren blev. Jeg synes ikke, vi fik den anerkendelse, vi burde have fået. Det var faktisk en periode med kæmpestore frustrationer og mange syge medarbejdere,” siger han.
Det gode humør er tilbage nu, og selv om elregningen er steget med en million kroner på årsbasis, så ligger Meny fint i forhold til normalåret 2019, slutter han.

Tekst: Finn Arne Hansen

Tekst:
Top