LEDER – Velkommen til et nyt nummer af Hjerting Posten, der stævner ind i sin 35. årgang med en ny ejer og redaktør ved roret. Det markeres med nyt logo og nogle mindre justeringer i avisen.
Der kommer mere hen ad vejen, men bare rolig – ingen større revolutioner.
Birthe Gaj Nielsen har overdraget en veldrevet og vellidt avis, og det gør det nemmere at gribe stafetten. Det er en stor fornøjelse at mærke den varme velkomst og store velvilje hos læsere, kilder og annoncører. Tusind tak for det!
Avisens nye motto er ”Go’ energi i 6710”. Vi vil lave en go’, glad og positiv avis med masser af energi – både i arbejdet og dækningen af aktiviteter og mennesker i vores dejlige område. Men bliver det nødvendigt i den journalistiske dækning, så bider vi, til det knaser.
Papirmediet er udfordret i disse digitale tider, og det presser i sagens natur især betalingsaviserne. I mange hjem er gratisaviserne det eneste papirmedie i stakken af reklamer. Det giver os en ekstra fordel – og en ekstra forpligtelse.
Hvis det var vores kerneydelse at fordele tryksværte på papirruller og fordele papiret rundt i postkasserne, så var det nok på tide at revidere strategien. Men journalistik handler jo om at finde, prioritere og formidle nyheder, uanset om det er på stentavler eller tablets.
Så hvis noget har en fremtid i en flimrende global verden, er det din gratis lokalavis med masser af nærvær og nærhed. Især hvis den har så interessant en læserprofil, som vi har på Hjerting Posten.
Vi er så heldige at have andre gratisaviser inde i Esbjerg, der ønsker sig journalistik frem for stordrift. Dygtige kolleger, men vi kan jo drille dem med, at vores ‘lokale’ konkurrenter er en kæmpe mediekoncern fra København og en stor mediekoncern fra Vejle, hvis fusionen bliver godkendt. Vi er kun tre, der har lavet denne udgave, men vi er fra Guldager, Sædding og Hjerting.
Og bare rolig: Trods det nye motto glemmer vi ikke Bryndum og Tarp – det er bare en anelse sværere at rime på ’15’. Hele vores område bobler af go’ energi, f.eks. hos en virksomhed i Tarp, der nu tager et kæmpe vækstspring. Selvom – eller måske snarere fordi – ejeren også prioriterer tid på sin mountainbike.
Det er go’ energi – og det smitter!