Hent lederen som PDF her – og send den gerne til dit folketingmedlem
Coop, Forbrugerrådet, Dansk Industri og en række aktører på venstrefløjen har netop lanceret et stykke lobbyarbejde for at få erstattet Nej tak-ordningen med en Ja tak-ordning.
På overfladen ser det vældig fornuftigt ud, da det sælges som en kamp mod et enormt papirspild. Men laves loven om, risikerer stort set alle lokale aviser at måtte lukke, også Hjerting Posten.
Sagen handler om reklameaviser. Coop erkender, at deres salg falder i mange områder, især udenfor de store byer, hvis de holder op med at uddele reklamer. Men Coop vil gerne spare penge på reklameaviserne og regner med, at en Ja tak-ordning vil få så få borgere til at sige ja tak til reklameaviser, at alle, også deres konkurrenter, vil holde op med at uddele dem.
Hvis lovforslaget gennemføres, vil distributionsselskaberne, og det er her i området FK Distribution, standse deres omdelinger. Alternativt kan de begynde at omdele pakkepost. Det er der stigende efterspørgsel efter. Eller FK Distribution kan mangedoble prisen for at uddele distriktsaviser. Og så kan det slet ikke løbe rundt at udgive lokalaviser længere. Kun dagbladene får statsstøtte, vi får intet. I forvejen er papirprisen røget i vejret, hvilket Hjerting Posten foreløbig ikke har ladet gå ud over kunderne. Flere og flere annoncekroner ryger også til Google og Facebooks aktionærer.
Sagen har medvind, fordi reklameaviserne er så synlige. Ingen kan med deres egne øjne se det miljøskadelige i at køre en tur til Skagen eller rejse på skiferie, men reklamer og aviser er synlige og irriterende for mange. Vores avis er imidlertid produceret på miljøvenligt papir, der er lavet at genbrugte aviser og træmasse fra de nordiske skove, der hele tiden genplantes. Og farverne er 100 procent vegetabilske. Ved bortskaffelse kan avisen bruges til nye aviser eller brændes af og blive til miljøvenlig fjernvarme.
Løsningen for dem, der er irriterede, er jo blot at tilmelde sig Nej tak-ordningen. Man kan endda tilvælge den lokale distriktsavis i ordningen, så man ikke risikerer at miste Hjerting Posten i postkassen. Men en Ja-tak-ordning vil slå lokalaviserne ihjel.
Finn Arne Hansen, udgiver