Super-forbrugere er ikke garanti for supermarked

Læs også hovedartiklen
Sædding og Hjerting i kapløb om nye supermarkeder


SUPERMARKED
– Det kan undre, at et højindkomst-område som 6710 ikke har et højkvalitets-supermarked. Men i disse tider ligger det ikke på den flade hånd, siger en detailhandelsekspert.

”Supermarkederne har det ikke supergodt. De bliver presset af discountbutikkerne, som løber med al væksten via mange nyåbninger,” påpeger chefredaktør og adm. direktør for Dansk Handelsblad, Niels H. Carstensen.

Ikke længere loyale

Han har fulgt detailhandelen gennem mange år, og peger også på, at en symbiose mellem supermarked og discountbutik tæt påhinanden er vejen frem.

”I gamle dage var man loyal overfor sit indkøbssted. Men nu krydshandler vi, så vi f.eks. køber det grundlæggende i en discountbutik, men finder f.eks. den der helt specielle ost, vi ikke kan undvære, i et supermarked.”

Men burde der ikke være basis for et godt supermarked i et velhaverområde som 6710?
”Det kommer ikke af sig selv. Men hvis jeg sad og arbejdede for et nyt supermarked i området, ville jeg da vise den indkomstanalyse til kæderne. Det er jo netop den slags data, de sidder og kigger på i deres vurdering af mulighederne,” siger Niels H. Carstensen.

6710 ind på Top 10 over Danmarks rigeste områder

”Men der ligger også en opdragelse af kunderne i det. Generelt bruger danskerne nu under ti pct. af den disponible indkomst på fødevarer, og det er historisk lavt. Så selvom man har mange penge, er det jo ikke sikkert, man bruger dem på god mad.”

 

Tekst:

Relaterede artikler

Top