Masser af aktiviteter med nyt maritimt miljø

Havneøen bliver næste etape af byudviklingsprojektet Esbjerg Strand. Illustr. Esbjerg Kommune.

Hele artiklen i PDF-format

HAVNEØ – En ny lystbådehavn. En træskibshavn for gamle skibe. Arbejdende værksteder, maritimt miljø for alle pengene og masser af aktiviteter ved, på og under vandet.

Det er nogle af ambitionerne for livet på Havneøen ved den nye Esbjerg Strand. Tankerne er blevet vendt på workshops med en række interessenter som et led i arbejdet med den nye lokalplan for området, og ét centralt mantra går igennem det hele: Aktivitet.

”Vi vil gerne have, at Esbjerg Strand bliver et meget aktivt sted. Et sted, hvor borgere og turister kan komme tæt på havnen og maritime aktiviteter.

Vi halvgamle kan jo huske tiden før terrorsikring på havnen, hvor man kom tæt på det hele. Og vi vil gerne vise borgere og gæster, at Esbjerg er en havneby med et sted, hvor man kan komme helt ned til vandet,” fortæller formand for kommunens Plan & Miljøudvalg, John Snedker (S).

Esbjerg Strand kanalhavn

Sådan forestiller arkitekterne sig livet i Havneøens kanalhavn.

Undgå ‘dødssejler’

”Det skal være et sted, hvor man har lyst til at tage hen og få en is, en kop kaffe eller en øl, og Havneøen skal blive et centralt samlingssted.”

Forarbejdet til lokalplanen har bl.a. involveret marineforening, Havneskolen, roklubber, sejlklubber, svømme- og dykkerklubber samt repræsentanter for museumsfyrskibet Horns Rev og Fiskeri- og Søfartsmuseet.

”Der er lagt et kæmpe arbejde fra kommunens side for at undgå, at området bliver en ’dødssejler’, som man ser det rundt omkring med nye, smarte byggerier. Det fortjener de stor ros for,” siger formand Kim Madsen fra Hjerting Kanelaug, som også er involveret i arbejdet.

”Området vil give masser af muligheder, og konstruktionen er genial, for hele bagsiden vil jo være beskyttet vand. Her kan man lave en masse aktiviteter, f.eks. for nybegyndere på roligt vand.”

Lokalplanen kræver mindst 20 meter vand til hver side, så Havneøen fremstår som netop en ø. Vandet nord, øst og syd for øen bliver kun tilgængeligt for f.eks. kajakker, robåde og små motorbåde pga. højden under de faste broer ind til øen.

 

Plads til Kongeskibet

På den vestlige side kan der etableres bådebroer med plads til op imod 300 lystbåde, og der laves en højvandsport ved forhavnen, så man kan styre udsving i vandstanden, f.eks. ved forhøjet vandstand.

Udenfor højvandsporten bliver der plads til større skibe, så f.eks. dronningen kan lægge til kaj, hvis hun skulle komme forbi med Kongeskibet.

Læs også “Havneøen på Esbjerg Strand vil tegne markant ny skiline”

Hjerting Kanelaug flytter værksted til nyt fælles hus på havneøen

Træskibsentusiasterne i Hjerting Kanelaug deltager i projektgruppen for de maritime aktiviteter på Havneøen ved Esbjerg Strand.

Det sker med tanke på at flytte det nuværende værksted på Myrthuegård, hvor de fysiske rammer ikke er optimale for arbejdet med skibene gennem en kold vinter.

”Der er en god stemning bag projektet, som jeg netop har forelagt for medlemmerne i en lille præsentation,” fortæller formand Kim Madsen, Hjerting Kanelaug.

”Det er jo superflot, og der er mange gode muligheder i den nye havneø.”

Tanken er at flytte klubbens ’værft’ ind i nye, fælles faciliteter på Havneøen, som skal deles med Havneskolen samt Fiskeri- og Søfartsmuseet.

”Vi arbejder ud fra planer om en fælles bygning. Her kan vi lave nogle fælles aktiviteter, men selvfølgelig også fortsætte med vores egne projekter separat,” fortæller Kim Madsen.

Han understreger, at flytningen af værkstedet ikke betyder et farvel til forankringen i Hjerting.

”Klubhuset bliver her. Vi er stadig Hjerting Kanelaug, og det bliver vi ved med at være.”

 

 

Relaterede artikler

Top