Lokalt talent giver den gas i Formel 4

Nicolai Kjærgaard har arvet lysten til racing fra sin far Christoph, men raceren står i England, så han må nøjes med simulator-træning hjemme i Hjerting.

Hele artiklen i PDF-format

RACING – Faderens Lotus er British racing green, men sønnikke har overhalet ham og nøjes ikke med farven. 17-årige Nicolai Kjærgaard fra Hjerting lever drømmen ud i racersportens Mekka.

Han kører i den britiske Formel 4-serie og allerede har hjembragt de første pokaler for sejre i ’rookie’-klassen.

Den hurtige Hjerting-­dreng er dog ikke just nogen nybegynder i racing. Han tog den klassiske vej ind i gocart allerede som syvårig.

”Min bror og jeg startede i de helt små 60 kubik gocarts, og for et par år siden rykkede jeg op i en 125 kubik og begyndte at køre med i juniorklassen om det tyske mesterskab. Derefter kørte jeg to år i seniorklassen, hvor jeg også deltog i nogle EM-afdelinger,” fortæller Nicolai Kjærgaard.

DSC_7792

 

Han er arveligt belastet af sin far, Christoph Kjærgaard, som udover familievirksomheden Hjerting Laks har brugt en del tid på klassisk ræs i sin Lotus Elan fra 1963, og farbror Andreas går også meget op i biler. Et år lå der en lille køredragt og en hjelm under juletræet til Nicolai og hans bror, og så tog det bogstaveligt talt fart.

Broderen har siden fået andre interesser, men Nicolai vil nu se, hvor langt ambitionerne og talentet kan bære.

”Det er svært at sige – det kommer jo altid an på resultaterne. Om ikke andet taler man om Formel 3 i England næste år. Hvis det glipper med formel, kan man jo altid prøve GT-biler, men målet er nok at prøve at leve af det,” lyder det jordnært fra det unge talent.

Formel 4 er i princippet en miniudgave af en Formel 1-bil, som dog må nøjes med en 1,6 liters Ford Turbo ECO Borst motor med 160 hk.

Til gengæld vejer bilen kun 570 kilo inklusive fører, og bilens vægt justeres, så alle ekvipager vejer det samme fra start.

image

Nicolai – med nummer 63 ligesom far – i sin Formel 4, der i princippet er en mini-udgave af en Formel 1-bil.

 

Hvad med Formel 1 – er det for sent at drømme den slags vilde drømme?
”Det er ikke for sent, men det er et meget højt mål, som kun nås af 22 kørere ad gangen. Det er jo folk med meget store sponsorater, som det er svært at få i Danmark,” lyder det realistisk fra Nicolai, der også har sin far på sponsorlisten.

”Vi har nogle sponsorer derudover, og det er vi også nødt til,” fortæller Christoph Kjærgaard.

”Det er jo ikke noget, jeg hverken kan eller må betale uden videre, men vi har prøvet at lave et professionelt setup med et engelsk selskab,” siger faderen.

Han støtter Nicolai sammen med resten af familien, der f.eks. lige har været afsted på en lang løbsweekend til Skotland. Bilen står i England, så Hjerting-holdet kan nøjes med at flyve over til sæsonens ti løb.

Nicolai går i 2.G på Rybners Handelsgymnasium, hvor han er tilknyttet både Esbjerg-ordningen med elitelinjen og Team Danmark.

Det betyder, at han får lidt mere snor med afleveringsfrister og fravær, så længe resultaterne er i orden, og lærerne er tilfredse. Team Danmark-ordningen er en slags landshold indenfor motorsport og tilbyder forskellige træningssamlinger, bl.a. også med mentaltræning, og der er også mulighed for at bruge fire år på en gymnasial uddannelse.

DSC_7829Det har Nicolai dog fravalgt, men han er klar til at gå ’all in’ i England eller andre steder, hvis den rigtige chance byder sig.

”Foreløbig skal jeg jo gå i skole to år endnu, men det kunne være en mulighed. Om ikke andet kan jeg udskyde min videre uddannelse og prøve at være professionel racerkører, hvis det kommer så langt. Hvis der pludselig kommer en rigtig god mulighed, så må vi se,” lyder det pragmatisk fra den fornuftige unge mand, som også har gjort sig nogle tanker for sin videre uddannelse.

”Jeg har ikke sat et enkelt fokus endnu – men det er i hvert fald noget indenfor handel og økonomi – det er dét, der interesserer mig mest. I racing lærer man jo meget sprog, og man lærer os at stå på egne ben og være alene ude i verden. Man bliver mere selvstændig, man lærer en masse om teamwork, og man lærer en masse, som man ikke lærer i skolen. Derfor er jeg heller ikke så bekymret for at misse noget i skolen – jeg lærer så mange andre ting,” smiler Nicolai Kjærgaard.

Åbenbart også diplomati og sponsorpleje. Sidste år bød nemlig også på to klassikerløb på hold med farmand i den gamle Lotus.

Er han ikke for langsom?

”Joee – jeg kørte hurtigere end ham. Men han har kørt så mange år, at han ikke er helt langsom.”

 

 

 

 

Relaterede artikler

Top