Havneøens ny lystbådehavn bliver fyldt op fra start

LYSTBÅDEHAVN – For Esbjerg Søsport har det ikke været et problem at overbevise medlemmerne om, at lystbådehavnen fra næste år kommer til at ligge ved den nye Havneø ud for Esbjerg Brygge. De 200 pladser, som lystbådehavnen i første omgang kommer til at bestå af, er nemlig allerede booket.

”De medlemmer, som vi i forvejen har, flytter med ud på Havneøen, og der er tale om cirka 200 både. Der er selvfølgelig kommet nogle nye indmeldelser i løbet af året, hvor de venter, til vi flytter derud, men der er ikke noget konkret antal på det endnu,” siger Frank Rasmussen, formand for Esbjerg Søsport.

Endnu ligger der ingen flydebroer ved Havneøen, men Torben Hartung, Esbjerg Kommunes projektleder, fortæller, at man starter arbejdet med lystbådehavnen i slutningen af oktober, hvor flydebroerne bliver lagt ud.

Esbjerg Kommune har meldt ud, at skulle det blive nødvendigt, så kan man hurtigt udbygge lystbådehavnen med 100 pladser ekstra, så der i alt bliver tale om 300 bådepladser. Der er i hvert fald pladsen til det, og det ville kun kræve et par ekstra flydebroer.

Esbjerg Søsport har dog på trods af interessen for den nye lystbådehavn på Havneøen endnu ikke spurgt om de 100 ekstra pladser.

”Der er blevet lagt op til, at vi kan få 100 pladser mere, og det er et spørgsmål om, at når der kommer kø nok og tilmeldinger nok, så må vi snakke med kommunen om, hvorvidt de har lyst til at udbygge. Det er deres havn, det er jo ikke vores havn længere,” siger Frank Rasmussen.

Men har I allerede nu snakket med kommunen om at få nogle ekstra pladser?

”Det er jo med i samtalerne, men vi har ikke lavet nogen direkte anmodning om at få lavet 100 ekstra pladser. Men så snart, vi føler, at der er et konkret behov, så henvender vi os til kommunen.”

Desværre for Esbjerg Søsport har kommunen ikke kunne indfri et ønske om opbevaringspladser på landjorden til bådene om vinteren. Det har allerede nu fået udefrakommende til at miste den spæde interesse for lystbådehavnen.

”Vi har haft henvendelser fra folk, der har vist interesse i en plads, men da de så hører, at der ikke er nogen opbevaringsplads, så er de ikke interesseret længere. Så det er en fejl, sådan som jeg ser det, for de folk, der for eksempel bor i lejlighed, hvor skal de stille båden henne? De kan jo ikke stille den nede på fortovet,” siger Frank Rasmussen.

Undvære et salg

Torben Hartung forklarer fravalget af opbevaringspladser med, at der ikke var økonomi til det.

”Der er simpelthen ikke plads til det. Økonomisk er projektet ret dyrt. Det betyder, at hvis man skulle bruge de kvadratmeter, man har på pladsen til opbevaring, så skulle man undvære et salg og dermed en betydelig post i budgettet,” siger Torben Hartung.

Lystbådehavnen bliver som tidligere skrevet klar, så den kan tages i brug fra næste sæson allerede. Men der kommer først rigtig knald på ude i området, når Det Maritime Center bliver bygget. Et hus hvor det er meningen, at der skal være lokaler til foreningsliv og andet. Hvad centret præcis kommer til at indeholde, er for tidligt at spå om, da det først bliver slået fast i forbindelse med en udbudsrunde, hvor interesserede arkitekter byder på opgaven.

”Der er ikke nogen bygninger eller noget som helst endnu. Det ved vi først mere om, når vi udbyder det til konkurrence,” siger Torben Hartung, der vurderer, at Det Maritime Center er klar engang i 2020 eller 2021.

Udover manglende opbevaringspladser er en anden torn i øjet for Esbjerg Søsport, at der ikke opstilles et tankanlæg på Havneøen, hvor motorbåde kan få fyldt tankene op.

En kran til master

”Det er lidt ærgerligt, for så skal man stadig slæbe sit brændstof i dunke. Men hvis det er af miljøhensyn fra kommunens side, så er det forståeligt nok samtidig med, at det jo også skal kunne løbe rundt. Det er dyrt både at sætte op og drive sådan et anlæg,” siger Frank Rasmussen.

Formanden for Esbjerg Søsport fortæller desuden, at der ikke kommer til at være en fast etableret kran til at hejse både i og op ad vandet – men der er gjort klar til, at der kan sættes en mobilkran op.

”Der bliver etableret en mastekran derude, hvor man kan få pillet masten af. Udover det bliver der så etableret et område, hvor der er fast bund, så der kan komme en mobil kranvogn hen på et stabilt underlag, der kan hive bådene op. I den forbindelse bliver der også skylleplads og den slags,” siger formanden Frank Rasmussen

Relaterede artikler

Top