Et hektisk første år for Meny – på godt og ondt

DETAILHANDEL – Det var den allerførste butik i Meny-kæden, der blev banket op helt fra bunden. Alle andre steder blev der omdannet en eksisterende butik i drift med nogle indarbejdede systemer og rutiner – både teknisk og menneskeligt.

Men hos Meny i Hjerting startede man med blank tavle i et center, der skulle have en fuldstændig ombygning og en komplet rokade af de eksisterende lejere – og så skulle det hele i øvrigt gå rigtig hurtigt.

Det lykkedes med lodder, trisser og små mirakler fra både håndværkere og Meny-holdet. 23. oktober sidste år kunne daværende borgmester Johnny Søtrup klippe snoren, mens købmand Lars Hansen kunne tørre sveden af panden og stå stille et par minutter.

Knapt et år efter kan han nu gøre status over den vel nok mest spændende og hektiske periode i sit arbejdsliv.

Et turbulent år

”Det har været et voldsomt turbulent år på alle fronter. Både på byggeriet og på opstartsprojektet, men det har været et ufatteligt spændende år, hvor jeg synes vi har nået rigtig, rigtig mange ting,” siger Lars Hansen, da vi møder ham på hans lille kontor ved lageret bag butikken.

”Vi har involveret os meget i lokalsamfundet, i skolen og de andre erhvervsdrivende og afholdt mange gode arrangementer, så jeg synes, vi er kommet langt omkring på det år.”

Det sidste vidner hans lille mødebord om. Det bugner af vinkurve og bestillinger fra den vinaften, Meny afholdt for nylig med stor succes. Så det er også bogstaveligt talt varer og kunder, der fylder i hans verden. Man er vel købmand.

Hvad har været godt og knapt så godt det første år?

”Det har været godt at åbne og se os vokse. Det har vi gjort på trods af, at vi har været udfordret med vejarbejdet her i Hjerting, og jeg har lige fundet ud af, at det også bliver en udfordring i den nærmeste fremtid,” siger Lars Hansen.

”Generelt har det meste været godt, men det har ikke kørt optimalt på det tekniske. Både i forhold til byggeriet, IT, el og anden teknik, som vi har brugt alt, alt for mange ressourcer på.”
Er det et hip til udlejer?

Nej, det er mere ingeniørerne, der har stået for projektet. Udlejeren har bestemt bakket os op og har gjort, hvad han kan – ingen klage der.”

Teknikken driller

Det lyder også som om, I ikke er helt igennem de tekniske trængsler endnu?

”Nej, det er vi ikke. Lige nu render de f.eks. rundt og roder med noget lys ude på P-pladsen, der går ud i tide og utide om aftenen, så det bliver buldermørkt. Så vi er slet ikke igennem det, men det begynder at hjælpe. Vi har også døjet med nogle fugtproblemer i væggene,” lyder det fra købmanden, som trods alt ikke er blevet muggen i humøret.

Heller ikke, da en brand i slagterafdelingen gav en meget, meget travl nat for alle, så det lykkedes at åbne planmæssigt om morgenen.

”Men branden kan vi ikke tillægge andre end os selv. Der har været mange sjove ting,” lyder det med lidt galgenhumor.

”Det positive er dog, at vi er kommet i gang og kunderne har taget rigtig godt imod os. Min egen selektive opfattelse er, at folk er rigtig glade for, vi er kommet – det er i hvert fald det, jeg hører.”

I vinters efterlyste du her i avisen flere kunder på hverdagene – er det blevet bedre?
Ja, det er det. Det skiftede faktisk i marts måned, og så gik det støt og roligt opad, og det gør det stadig på hverdagene. ”

Tror du, I nu ser det mere permanente billede efter ændring af vores lokale indkøbsvaner?

”Ja, det tror jeg faktisk, vi gør. Jeg håber selvfølgelig, at når vejen åbner igen, og de er helt færdige herude, så bliver vi tilgodeset lidt på det. Der er jo ingen tvivl om, at al trafik der kører ud mod Sjelborg, Alslev, Varde, Oksbøl m.m. bliver jo ledt ’bagom os’.”

Forud for åbningen talte jeres folk fra hovedkvarteret om en omsætning ’et godt stykke over 50 mio. kr.’ om året – når I det?

”Ja, der er vi allerede – og det kommer vi også i 2019. Det spændende er så, om vi bliver yderligere udfordret på vejarbejde næste år.”

Mere ro ved køledisken

Nu er det jo snart Jul – hvad står der på købmandens ønskeseddel?

”Tjae – der står bl.a. at vi får skabt noget stabilitet på personalesiden i ferskvareafdelingen, altså slagter, fisk og delikatesse. Det er den svære del af det, og det er jo også derfor alle vores konkurrenter har opgivet at gøre det på den måde, vi gerne vil køre det med betjening til sent på aftenen.  Det er rigtigt svært at finde de folk, der kan og gider det.”

Hvad med ejerforholdene – skal du have foden under dit eget bord som selvstændig købmand her i butikken?

I en Dagrofa-butik ligger det jo altid i luften og kortene, at det vil man gerne på sigt. Det, vi talte om fra start, var en tidshorisont på to-tre år, og så tager vi den derfra.”

Drives som egen butik

Men er du interesseret i at blive selvstændig købmand her?

”Ja, hvis vi laver, det vi skal, så vil det jo kun være en fordel for mig at gå ind i det.  Man ville jo være dum, hvis man afviste noget, der var penge i,” siger Lars Hansen med et smil.
”Men jeg driver jo alligevel butikken, som var det min egen – uanset om jeg har penge i den eller ej. Det har altid været mit motto i de job jeg har haft – også i min tid som bagermester.”

Nabobutikker nyder godt af ekstra trafik:

”Bedste centerejer i 20 år”

Ferhat Celik og hans far Mustafa Celik, der sammen ejer
Pizzaexpressen (med medhjælper Naji Jamal i midten)

”Det er flot, og det er gået meget stærkt, men ombygningen er lavet godt. Vi er rigtig glade for de nye lokaler,” siger Ferhat Celik.

Har I fået flere kunder?

”Ja, vi kan godt mærke, at der er kommet flere mennesker nu – det var jo næsten ved at gå helt død herude. Så vi får flere kunder, også udefra,” siger Ferhat.

Hvad kunne være bedre?

”Ikke rigtigt noget. Vi er også meget tilfredse med Villemoes som ny ejer – han er rigtig dygtig og en god mand. Jeg har været her i snart 20 år, og vi har aldrig haft så god en udlejer her i centret,” siger Mustafa.

 

 

 

”Savner lidt center-julehygge”

Mong Dieb Ho, hvis mand ejer Hjerting Kiosken

”Det er rigtig fint og dejligt med nye, lyse lokaler. De er lidt mindre, men bedre indrettet, så det virker større. Men nogen gange kan vi godt føle os lidt ensomme, når det er dårligt vejr,” siger Mong Dieb Ho.

Har I fået flere kunder?

”Omsætningen er gået lidt op, og vi får også flere pakker end før. Vi kan helt sikkert mærke, at her er mere trafik nu.”

Hvad kunne være bedre?

”Det skulle lige være, at vi lå inde i et center ligesom før – det er også meget hyggeligere, især op til Jul.”

 

 

 

”Kunderne har opdaget os”

Heidi Christensen, indehaver af Salon Webb

”Det er dejligt, at vi er kommet herud – der er mere lys og liv nu. Det var jo fuldstændigt dødt de sidste tre år, hvor der kun var os og kiosken. Der er sågar nogen, der har sagt: ’Hvor er det dejligt, at vi nu har fået en frisørsalon her’, men det har der jo været i 19 år – bare på den anden side af væggen,” griner Heidi Christensen.

Så I har fået flere kunder nu?

”Ja, det har vi jo – der kommer mange flere ind nu end de seneste år, fordi her er mere liv.”

Hvad kunne være bedre?

”Hvis jeg kunne få et par kvadratmeter mere, ville det være dejligt. Vi er gået 24 kvm ned i størrelse, så vi mangler lige lidt plads, men det går.”

 

 

 

”Flytning er gået over al forventning”

Laila Travis, indehaver af Hjerting Pubben

”Det har været forrygende – over al forventning faktisk, for jeg troede, det ville være lidt mere sløvt. Jeg er vældig glad,” siger Laila Travis.

Har I fået flere kunder?

”Ja, det synes jeg, men vi har også fået mere plads og en lille gårdhave, vi kan bruge om sommeren. Det er dejligt. Vi ligger lidt mere afsides nu, men det er helt fint.”

Hvad kunne være bedre?

”Måske lidt højere beplantning i kummerne herude, så vi ikke har udsigt til containere og biler – der må godt være lidt mere læ også.”

Relaterede artikler

Top