Dagbog fra Skoleskibet Danmark II

I dette afsnit af Sædding-pigen Line Tækker Tarbensens dagbog fra Skoleskibet Danmark er vi for alvor kommet til søs

Onsdag d. 15/7-20 (dag 10 på skibet)
“Kære dagbog.
I dag blev vi purret 07.15, hvilket betød, jeg kunne sove længe. Ja her ombord er det at sove længe. I denne uge er jeg mess hand, hvilket betyder at jeg skal sørge for at hente mad, bestik, vand osv. til hvert måltid og dække bordet.
Vi har i dag haft lidt vind, men hen på aftenen kom regnen. På aftenvagten skrubbede vi dækket, hvilket bliver gjort hver aften på vagten fra 18-22 og skrubbet arbejdstøj på dækket. Vi rundede den sydlige del af Bornholm og fortsætter nu østover på Finland.”


Torsdag d. 16/7-20 (dag 11 på skibet)
”Kære dagbog.
Jeg har maskinrumsvagt. Jeg har lige været rorgænger i halvanden time, hvor jeg styrede kurs 069 og det gik super godt! Nu har jeg så min første vagt i maskinrummet. Det larmer en del, så hver gang vi begiver os herned, skal vi bære høreværn. Hver halve time skal der gås en sikkerhedsrunde, hvor man notere forskellige målinger ned. Efter maskinrummet skal jeg være orderly i en time og til slut skal jeg være lookout i en time. Man er dermed en time hvert sted. Og sådan roteres der alle 24 timer i døgnet.”
Fredag d. 17/7-20 dag (12 på skibet)
“Kære dagbog.
I nat omkring klokken 02:00 blev jeg vækket af et højt hornsignal på en lang og to korte signaler. Den gentages hvert andet minut, og det viste sig at være vores tågehorn, der blev aktiveret grundet den lave sigtbarhed. Jeg nåede lige nøjagtig at falde i søvn inden for de to minutter, men blev vækket hver gang den så lød igen, og det fortsatte i en halv time. Da vi mødte på nattevagt kl. 04-06, havde tågen lagt sig og det samme havde vinden. Kl. 6 gik vi af vagt, og kunne lige nå at få læst i en halv time, inden vi igen skulle op og gøre klar til morgenskafning klokken 7. Hele dagen har ellers budt på undervisning på banjen.
Til aften skruer vi tiden en time frem og får derfor en times mindre søvn i nat… sådan er det at sejle fra én tidszone til en anden.
Godnat fra køje nr. 70.”


Lørdag d. 18/7-20 (dag 13 på skibet)
“Kære dagbog.
I dag har jeg haft blå dag på skemaet, hvilket betyder maintenance. Jeg var i dag ude på bovsprydet med Frederik fra min quarter og lave seisinger i nettet derude. Det var super sjovt og anderledes at hænge derude og sy.Til aften fik vi godkendt ankomst til Mariehamn på mandag og får landlov, så det bliver så spændende at komme i uniformen. Dejlig dag med gode nyheder. Jeg vil hoppe i køjen og læse lidt inden nattevagten fra 22-02.
Godnat fra køje nr. 70”
Mandag d. 20/7-20 (dag 15 på skibet)
Ankomst til Mariehamn
“Kære dagbog.
I morges ankom vi til Ålandsøerne hvor vi som den eneste quarter ikke har landlov i dag, da vi er daymen. Daymen vil sige at vi står får de praktiske opgaver i skylleriet, stikkeriet, kabyssen, crew mess og i maskinen. Jeg var i crew mess, så jeg skulle dække op og ryde af efter crewets måltider, og gøre rent i deres mess. Over middag var vi de eneste tilbage på skibet med kun fire crewmedlemmer. Det betød, til aften skulle der kun laves mad til 20 trainees og 8 crewmedlemmer i stedet for 80 trainees og 16 crewmedlemmer, som der til dagligt er ombord.
Hver mandag er meatless mondag, så dagen står på ingen kød. Det er alternativt og anderledes at prøve, og hold nu op hvor smagte den linselasagne vi fik til aften bare lækkert!
Nu glæder vi os til landlov i morgen.
Godnat fra køje nr. 70.”
Tirsdag d. 21/7-20 (dag 16 på skibet)
“Kære dagbog.
I dag fik vi landlov og vi var super spændte. Dog skulle rendestenen først skrubbes i både styrbord og bagbord side. Da vi var færdige, skyndte vi os at hoppe i vores pæne uniform. Da vi gik af bord, skulle vi passerede gangbroen, vende ansigt ned agter på skibet, hvor Dannebrog hang og vise det respekt.
Først var vi på nautisk museum og nede ombord på Pommern, som er en stor firmastet bark der blev brugt som cargoskib før i tiden. Herefter spiste vi pizza til frokost og så os lidt omkring.
Over middag var dagens højdepunkt. Nemlig at købe snacks ind til turen videre, og det tog os 45 minutter at helgardere os! 😀
Da vi ankom tilbage på skibet, skulle kigge den vagthavende i øjnene og sige “number 70 safely returned from shoreleave”. I nat skal jeg på vagt ved gangbroen fra 4-6 så jeg vil hoppe i køjen.
Godnat fra køje nr. 70″
Onsdag d. 22/7-20 (dag 17)
“Kære dagbog.
Hold da op for en dag i dag. Igen i dag fik vi landlov. Vi gik i land og op i byen hvor vi ved middagstid spiste frokost. Vi var en lille flok, der satte os ind og spiste pizza igen. Her besluttede jeg mig for, at jeg skulle have lavet min første tatovering nogensinde på Ålandsøerne. Jeg var ved at skide i bukserne af nervøsitet, men hold op hvor er jeg glad for den. Jeg fik lavet en lille papirbåd på en bølge. Super lille, fin og simpel. Den sidder på indersiden af min højre fod lige over anklen.
Derefter gik turen igen i supermarked. Klokken 14:50 var vi tilbage på skibet, hvor vi klædte om til arbejdstøj og stævnede ud kl. 16.
Eva og jeg blev sendt ud på bovsprydet for at løsne to af vores headsails, og hold nu op en flot udsigt vi havde over et smukt landskab.
Til aften var jeg på rotation, hvilket betød at jeg skulle være lookout, rorgænger, maskinvagt og orderly på dækket. Som rorgænger fulgte jeg de kurser, der blev givet fra styrmanden på vagt, og det var super fedt.
Klokken er nu 22, og jeg har været vågen siden kl. 03.45, da jeg skulle stå vagt ved gangbroen fra 4-6.
Godnat fra køje nr. 70”
Torsdag d. 23/7-20 (dag 18)
“Kære dagbog.
I dag oplevede vi noget anderledes. Da vi havde 3-pause hørte vi noget meget højlydt, og vi fik hurtigt vendt hovederne mod koøjerne på banjen. Det vidste sig at være et jetfly af en art. Der gik ikke længe for to nye kom og fik æren af at underholde os lidt, og det fik de i den grad gjort. Alle øjnene var rettet mod dem, imens de cirkulerede rundt om vores tre flotte master. Det var super fedt!!”
Søndag d. 26/7-20 (dag 21)
“Kære dagbog.
En lur er guld værd ombord, og hver gang jeg ser skuddet til det mellem vores timer, lukker jeg øjnene i 10 minutter. Trætheden kommer heldigvis ikke af fagene, for de er super spændende, men når man er på fra 6 morgen til 6 aften og derefter en nattevagt om natten, er søvnen kneben. I dag har vi lært at splejse. Eller det vil sige, da jeg var omkring 12 år gammel, lærte min far mig at splejse en hundesnor til min hund, så det kunne jeg allerede, men det var sjovt at få genopfrisket, og så vækkede det minder frem fra barndommen, og dengang min far stadig var iblandt os. Det gjorde mig bestemt glad!”
Mvh. Line nr. 70

Pladsforholdene er trange ombord.

Tekst:
Tags

Relaterede artikler

Top