Bryndum Skole kæmper videre for mere sikker skolevej

Den brede græsrabat her t.h. giver god plads til en cykelsti helt hen til afdelingen for de små elever, og der skal snart graves op alligevel.

SKOLEVEJ – Få hundrede meter cykelsti kan gøre en stor forskel for sikkerheden ved Bryndum Skole. Og chancen er der nu, hvor fortovet snart skal graves op alligevel i forbindelse med kloakseparering.

Sådan lyder appellen fra skolebestyrelsen, som gerne ser, at der generelt tilføres lidt sund fornuft til skolens trafikforhold. Det gælder både etablering af et fodgængerfelt i en travl overgang lige ved skolen, så der kan oprettes en skolepatrulje.

Meget lidt der skal til

Og det gælder få hundrede meter cykelsti, der kan koble til både overgangen og den eksisterende sti fra Bryndum og sende de små elever det sidste stykke til deres del af skolen.

”Hvis vi fik en cykelsti det lille stykke her, så var problemet løst, og børnene kunne komme sikkert i skole. Det er meget lidt, der skal til for at gøre det sikkert,” siger Carsten Rønneby, medlem af skolebestyrelsen og lokalrådet i Bryndum Sogn.

God plads i rabatten

På det aktuelle stykke er der fortov og en bred græsrabat indenfor, men ingen cykelsti. Den morgen, hvor Hjerting Posten kigger på forholdene sammen med Carsten Rønneby, cykler flere af de små børn derfor på fortovet det sidste stykke – ligesom de plejer for at komme væk fra bilerne.

”Det er meget lidt, der skal til for at gøre det sikkert,” siger Carsten Rønneby, medlem af skolebestyrelsen.

”Men når lokalbetjenten så er på besøg, sender han dem ud på vejen igen. Og når nogen standser langs vejen i bil for at sætte børn af, så går det hele i stå og bliver endnu mere spændende,” forklarer han.

Lige for tiden er situationen ekstra kritisk på stedet, fordi Din Forsyning allerede er gået i gang med gravearbejde langs den ene ende af skolen, så der er livlig trafik af gravemaskiner og lastbiler.

Mens vi står der, kommer der således en stor grusbil midt i mylderet af biler og børn til fods og på cykel. Chaufføren bander højlydt af bilerne, der spærrer, mens han vender på tværs af vejen og bøvler med at bakke sit syv-akslede forvogn-kærre vogntog gennem mylderet ved skolen.

Farlige situationer

”Vi har ellers lavet en aftale med entreprenøren om, at de ikke kører ind med lastbiler i de minutter om morgenen lige omkring skolestart. Ham der kører med skolemælk må ikke engang komme på det tidspunkt,” siger Carsten Rønneby, mens han ryster på hovedet og forsigtigt spørger chaufføren, der ikke har hørt noget om den aftale.

I Teknik & Byggeudvalget har man på det seneste møde drøftet sagen som et informationspunkt på foranledning af borgmester Jesper Frost Rasmussen.

”Vi kiggede på, om der kunne være et ræsonnement i at lave cykelstien nu, hvor gravemaskinerne alligevel skal i jorden. Men det viser sig, at der ikke ligger den store besparelse i det. Så udvalget kom frem til, at vi ikke ændrer noget ved den procedure vi plejer at køre,” siger den nye formand for Teknik & Byggeudvalget, Søren Heide Lambertsen (S).

Høj pris for 280 meter

”Vi har reelt ikke nogen pulje til cykelstier lige nu, for vi har brugt hovedparten af pengene. Og for de 280 meter cykelsti ligger prisen på 1,6 til 2,0 mio. kr. – inklusive en mindre besparelse ved at kombinere med det andet arbejde.”

Skal de 280 meter da være guldbelagt til den pris?

”Jeg videregiver bare de tal, jeg har fået fra forvaltningen. Og ja – det er mange penge. Det er også derfor, at diskussioner om cykelstier nogle gange bliver lidt svær at tage,” siger Søren Heide Lambertsen.

”Der er ikke mange, der er klar over, hvor dyrt det egentlig er at lave en cykelsti – vi synes jo også i udvalget, at det er mange penge.”

Relaterede artikler

Top